مشروطیت مظلوم در آذربایجان غربی و ارومیه

هفته گذشته سالگرد انقلاب مشروطیت (14 مرداد) را در حالی پشت سر گذاشتیم که در آذربایجان غربی و ارومیه هیچ برنامه ای راجع به این واقعه مهم تاریخی را نداشتیم!

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، حضور در ارومیه فرصتی برای مطالعه تاریخ و تمدن این شهر و منطقه را برایم فراهم آورد که در بین این وقایع، حوادث و اتفاقات دوران مشروطیت اهمیت بسزایی دارد.

اتفاقاتی که با شروع جنبش مشروطه در طول مدت ۲۰ سال بر این منطقه گذشته و به گفته پرویز عقلمند بیش از ۱۳۶ هزار نفر کشته داشته است. اهمیت این موضوع با دانستن جمعیت آن زمان ارومیه و اطراف آن که حدود ۲۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است (یعنی بیش از نصف مردم) بهتر و بیشتر درک می شود.

با این اوصاف، عدم برگزاری یک مراسم در شان مشروطیت در ارومیه و یا یکی از شهرهای مهم استان در دوره مشروطه مانند خوی – ماکو یا سلماس، جای بسی تعجب و شگفتی دارد!

گروه تاریخ دانشگاه ارومیه و دریغ از یک مقاله برای مشروطه!

دانشگاه ارومیه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های کشور محسوب می شود که از سال ۱۳۴۴ تاسیس شده و گروه تاریخ این دانشگاه هم از سال ۱۳۷۶ تاسیس شده که در حال حاضر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد.

اینکه چرا گروه تاریخ دانشگاه ارومیه به مناسبت انقلاب مشروطیت، هیچ برنامه ای برگزار نکرده و اهمیتی به این واقعه تاریخی نمی دهد، یکی از عجایب علمی و تخصصی می باشد که بسیار مایه افسوس و تعجب می باشد و انتظار دارم مدیر گروه تاریخ و مسئولین دانشگاه ارومیه جواب قانع کننده ای در این باره برایمان بفرستند.

البته این انتظار از آنجایی شکل می گیرد که بنا بر اطلاعاتی که من دارم معمول هست که برنامه های سالگرد مشروطیت در تبریز، همواره از سوی گروه و با مشارکت اساتید تاریخ دانشگاه های تبریز حمایت و برپا گشته است.

حتی دانشگاه آزاد تبریز نیز در برخی سالهای گذشته، همایش ها و برنامه هایی در معرفی و شناساندن انقلاب مشروطه به نسل جوان داشته است.

سکوت سازمان های مسئول استانی در قبال انقلاب مشروطیت

بر اساس ماموریت های تعریف شده سازمانی، انتظار می رفت استانداری آذربایجان غربی از برپایی مراسم هایی در سطح شهرهای استان برای انقلاب مشروطیت حمایت می کرد که نکرده است.

استانداری که در همه عرصه ها حضور فعالی دارد و هر هفته جلسات روتین بازدید از شرکت ها و حل مشکلات آنها را دارد، می توانست یک روز از سال را برای مشروطیت هم وقت می گذاشت و …

از استانداری که بگذریم، اداراتی نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی- بنیاد ایران شناسی- صدا و سیما و حتی سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیز می توانستند در راستای ماموریت های ذاتی خویش برنامه ای برای این روز داشته باشند اما متاسفانه زحمتی به خود نداده اند.

سئوالی که پیش می آید این هست که با وجود اهمیت مشروطیت در کشورمان و منطقه آذربایجان و اجرای برنامه بصورت سالانه در تبریز، چرا برنامه در خور شانی برای مشروطیت در آذربایجان غربی و ارومیه برگزار نمی گردد.

امید هست پاسخ مناسب و قابل قبولی از سوی این سازمان های به اصطلاح فرهنگی به پایگاه خبری قارتال نیوز ارائه گردد تا ما نیز آنرا با مخاطبان مان در میان بگذاریم.

همچنین قول می دهیم تا برگزاری مراسمی مناسب برای انقلاب مشروطیت در آذربایجان غربی را به عنوان مطالبه ای مردمی از دولت آقای دکتر پزشکیان و استاندار جدیدی که منصوب خواهند شد، پیگیری کنیم.

در خاتمه جمله مشهوری درباره تاریخ را نقل قول می کنم: «هر قومی که تاریخ خود را نداند و عبرت نگیرد، عاقبت آن حوادث دوباره تکرار شده و آن مصیبت ها را می چشد».

کمال الدین نیک رفتار خیابانی