فعال محیط زیست و رئیس انجمن شکارچیان دوستدار طبیعت در گفتگو با قارتال نیوز:

درخواست حق آبه دریاچه اورمیه همیشه بی جواب مانده است (قسمت پایانی)

خشکیدن دریاچه اورمیه تمام تلاش‌ها را به هدر خواهد داد و عملا محیطی برای زیست در منطقه نخواهد گذاشت .

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، حبیب فرهنگ، به دغدغه های فعالان محیط زیستی درباره دریاچه اورمیه اشاره کرده و افزود: انجمن ما برای احیا دریاچه اورمیه مقاله ها نوشته و با همکاری سایر دغدغه‌مندان، همایش‌ها برگزار کرده‌ است .

اما خروجی که توسط مسئولان، عملی شود خیلی خیلی کم بوده است .

در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی، نمایندگان ما به تهران دعوت شدند و از طرف ما در مورد دریاچه اورمیه پیشنهادات خوبی مطرح شد که متاسفانه آنها نیز هرگز عملی نشدند.

چندین و چندبار به صورت کتبی و شفاهی از هر مقام و مسئولی که می‌شد و به عقلمان رسید، در مورد حقابه دریاچه اورمیه درخواست، مطالبه و سئوال کردیم اما تمام کوشش ما در تمام این سالها بی‌نتیجه و بی‌جواب ماند.

 

▪️سوال : گفتید دو سال است که فعالیت‌های شما کمرنگ شده‌است دلیل آن را چه می‌دانید؟

بله به عنوان مثال آخرین پاکسازی که انجام دادیم مربوط به دو سال قبل است .

حس می‌کنم دغدغه‌ها در این زمینه کمتر شده‌است شاید مردم متاثر از شرایط سخت معیشتی و اقتصادی، میل و اراده‌ای برای پرداختن به مسائل اجتماعی را ندارند .

شاید مشکلاتی که این روزها گذران‌زندگی به خودی خود دارد، در کسی حوصله و دل و دماغی برای پرداختن به مسئله‌ای فراتر از نان شب را نگذاشته است. !

البته بنظر می‌رسد که تا حدود زیادی طرز فکرها و دغدغه‌ها عوض شده‌است، گویی نه تنها مسئولان که حتی مردم هم بگونه متفاوتی از سالیان قبل می‌اندیشند .

شاید معیارها و ارزش گذاری‌ها بر روی مسائلی که باید ذهن افراد را درگیر کند هم متفاوت شده‌است .

حتی وقتی با گذاشتن وقت و برنامه ریزی جلسه‌ای برگزار می‌شود، خروجی چندانی ندارد و عملا حمایتی دریافت نمی‌کنیم .

▪️جلال زاده استاندار وقت شخصا در برنامه های پاک سازی حضور‌ داشت

آن زمانی که وحید جلال زاده استاندار بود، انجمن این پتانسیل را داشت که جهت تشویق افکار عمومی ایشان را ملزم کند که شخصا در برنامه‌های پاکسازی حضور داشته باشد.

جلال زاده هم با میل و رغبت در اکثر برنامه‌ها شرکت می‌کرد و انتشار اخبار و تصاویر آن ، تاثیر بسیار خوبی بر روی مشارکت همگانی داشت.

یک دلیل دیگر برای اینکه فعالیت و اشتیاق ما کم شده‌است، این است که برای اجرای هر برنامه پاکسازی باید با مراجع ذیصلاح هماهنگی کرد و این خود فرایندی زمانبر و فرسایشی‌ است که حمایت چندانی هم نمی شود و مدیران نیز در برنامه ها حضور نمی یابند.

 

▪️مطالبه‌گر و مطلع نبودن، علت ضعف انجمن‌ها در اورمیه

یکی از دلایل مشکلات ما این هست که انجمن‌ها در آذربایجان‌غربی و بویژه اورمیه در حوزه های مختلف ضعیف هستند و علت عمده آن مطالبه‌گر نبودن سازمان‌ها و کم بودن اطلاعات در مورد حقوق انجمن‌ها و وظایف مسئولان نسبت به آنهاست.

حتی می توان گفت که ما انجمن ها با همدیگر نیز ارتباط خوبی نداریم و لذا هم افزایی مان ضعیف هست.

در خاتمه سخنان خود امیدوارم با مستقر شدن دولت جدید و با عنایت و توجه آقای دکتر پزشکیان، انجمن ها بتوانند به جایگاه اصلی خویش برگردند و ما نیز بتوانیم نقش خویش در توسعه کشور را ایفا نمائیم.