دولت به عنوان تسهیلگر از بخش خصوصی حمایت کند

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی خواستار حمایت دولت در نقش تسهیلگر از بخش خصوصی شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، صابر پرنیان در گفت و گو با خبرنگار رادیو اقتصاد بمناسبت روز صنایع کوچک نقش دولت را بسترساز، سیاستگذار، تسهیل کننده و حمایتگر دانست و با ابراز تاسف از اینکه در سنوات گذشته دولت به سمت تصدی گر حرکت کرده است، افزود: دولت باید از ظرفیت‌های موجود برای رونق بخش صنعت استفاده کند.

وی، اقتصاد غیر بهره ور را آسیب زا دانست و بر ضرورت سرمایه گذاری دولت در حوزه تامین زیرساختها تاکید کرد و افزود: سرمایه گذاران همواره بدنبال قوانین شفاف، بستر قابل اعتماد و حمایت برای سرمایه‌گذاری هستند؛ بخش خصوصی ما توانمند، کاربلد و با انگیزه است اما چون در بخش سیاست‌گذاری، در بخش تسهیل‌گری و در بخش تثبیت تصمیمات و فضای اقتصادی خوب عمل نمی‌کنیم لذا بخش خصوصی انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارد.

پرنیان حرکت به سمت صنعتی شدن و استفاده از تکنولوژی روز را لازمه توسعه دانست و افزود: باید از منابع محوری به سمت دانش محوری حرکت کرده و تولیدات خود را صادرات کنیم.

سرپرست صمت استان اظهار کرد: ما باید نظام بهره‌وری را در تولید افزایش دهیم یعنی از یک جای کوچک ما تولید ثروت کنیم که این هم یک استراتژی صنعتی بر اساس پتانسیل‌ها و موقعیت جغرافیایی می‌خواهد.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در تولید و صنعت موفق باشیم باید یک استراتژی تدوین کنیم، تصریح کرد: کشور باید به سمت تولیدات با ارزش افزوده بالا حرکت کند؛ ما باید از نگاه سیاست زده و سیاست محور به سمت نگاه اقتصادی آن هم اقتصادی که برای ما منجر به تولید ثروت و تثبیت بازار شود سوق پیدا کنیم.

سرپرست اداره کل صمت استان با بیان اینکه ما باید با استفاده کمتر از منابع انرژی، کالایی تولید کنیم که برای کشور تولید ثروت کند، گفت: بخش خصوصی، علاقه به کار و فرهنگ مردم ما یک بازوی قدرتمند محسوب می‌شود لذا اگر بخواهیم میدان را بدهیم به بخش خصوصی و دولت آن وظیفه فراموش شده‌ است که تسهیلگری است را انجام دهد بی‌شک صنعت و بدنبال آن اقتصاد کشور رونق خواهد یافت.

تقویت زیرساخت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی

پرنیان با بیان اینکه هدف از ایجاد شهرک‌های صنعتی ایجاد بستری برای تشکیل زنجیره تولید و بهره‌مندی واحدهای تولیدی_صنعتی از ظرفیت سایر واحدهای مستقر در شهرک است، اظهار کرد: تقویت زیرساخت شهرک‌ها در آذربایجان غربی در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید دولت نگاه ویژه‌ای به شهرک‌های صنعتی بالاخص صنایع کوچک و متوسط داشته باشد، افزود: عمده واحدهای شهرک‌های صنعتی هم صنایع کوچک و متوسط هستند که نیاز به توجه ویژه از طرف حاکمیت دارند.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی ادامه داد: هنوز بدلیل نگاه‌های جزیره‌ای به تولید، بخشنامه‌های متعدد، عدم نگاه حمایتی به مجموعه‌ها از تولید و موانع تولید و… هدف گذاری که قانونگذار و متولی در نظر داشته است که افراد بتوانند به راحتی در شهرک صنعتی مستقر شوند و از مزایای شهرک‌های صنعتی استفاده کنند، محقق نشده است.