فرمانده جدید یگان حفاظت میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی معرفی شد

طی مراسمی رضا مظفری‌نسب به عنوان فرمانده جدید یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی انتخاب و از زحمات سرهنگ بهزاد حجابی قدردانی شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، مراسم تودیع و معارفه فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با حضور سردار حسن مهری، فرمانده یگان حفاظت وزارت‌خانه، مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سرهنگ آرش خلخالی، رئیس‌پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی، سرهنگ رضا مظفری‌نسب، فرمانده یگان حفاظت استان، سرهنگ بهزاد حجابی فرمانده پیشین یگان حفاظت ک جمعی از مسئولان و کارکنان این اداره‌کل برگزار شد.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این مراسم اظهار کرد: یگان حفاظت وظیفه خطیری برای حفاظت از ۳۳ هزار اثر ثبت ملی و ۲۸ اثر ثبت جهانی کشور را دارد که تنها یک مورد از پرونده‌های ثبت جهانی شامل ۵۴ کاروان‌سرای است و همچنین بعضی از تپه‌ها و قلعه‌های ثبت شده چند هکتار مساحت داشته و گستره وسیعی را شامل می‌شود.

سردار حسن مهری با بیان اینکه علاوه بر آثار ثبت ملی و جهانی وظیفه حفاظت از ۲۷۰ موزه تحت پوشش وزارت‌خانه نیز برعهده نیروهای یگان حفاظت است، گفت: همچنین یک میلیون اثر شناسایی شده در نوبت ثبت ملی قرار دارد که با ثبت آنها وظیفه نیروها به مراتب سنگین‌تر خواهد شد در حالی که امکانات یگان حفاظت در برابر آنها بسیار محدود هست.

او با اشاره به اینکه اجرای طرح میراث‌بان افتخاری برای استفاده از ظرفیت مردم در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در دولت سیزدهم یک تفاهم‌نامه بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با فراجا امضا شد که می‌تواند محور فعالیت‌های یگان حفاظت استان برای بهره‌گیری از ظرفیت فراجا باشد.

نیروهای یگان حفاظت با علاقه و عشق از میراث‌فرهنگی نگهداری می‌کنند 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در این مراسم با بیان اینکه هویت نقش مهمی در تحکیم باورها و ارزش‌های هر فرد و جامعه‌ای دارد، گفت: وظیفه ادارات کل تابعه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حفظ هویت ملی و تاریخی کشور و انتقال این داشته‌های فرهنگی و تاریخی به نسل جوان است.

مرتضی صفری اضافه کرد: ۱۸۰۹ اثر ثبت ملی و پنج اثر ثبت جهانی در استان نشانه شکوه و عظمت هویت تاریخی آذربایجان غربی است، وجود ۱۳۰۰ محوطه و تپه تاریخی هزاران ساله، اشیای تاریخی مکشوفه از حسنلو که جزو اشیای معتبر جهانی بوده همگی بخشی از تاریخ چند هزار ساله این سرزمین است.

او بیان کرد: حفاظت و نگهداری از این آثار ملی و جهانی نیازمند نیروهای کارکشته و علاقه‌مند به حفظ هویت و میراث‌فرهنگی است که برای این منظور جا دارد از سرهنگ حجابی فرمانده پیشین یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان تشکر کنم که برای تحقق این امر خطیر بسیار تلاش کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی همچنین با تشکر از سردار جهانبخش، فرمانده انتظامی آذربایجان غربی برای کمک به حفاظت ار آثار تاریخی استان و حمایت از یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان تصریح کرد: حوزه گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی با ایجاد اشتغال می‌تواند مکمل کار فراجا در بعد تولید امنیت و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشد.

سرهنگ رضا مظفری‌نسب، فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی هم گفت: استفاده از ظرفیت انجمن‌های مردم‌نهاد، تعامل و کرامت با مسئولان، صدور دستورات هوشمند برای حفظ و ارتقای اقتدار فراجا، شناسایی آسیب‌های حوزه یگان حفاظت و حل آنها، تهیه بانک اطلاعاتی از آثار تاریخی، برگزاری جسات تعاملی با فرمانداران و دهیاران، بررسی میدانی، جذب نیروهای متخصص و … از جمله برنامه‌های یگان حفاظت خواهند بود.

کمبود تجهیزات یگان حفاظت مشهود است

رئیس‌پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی هم گفت: با توجه به گستردگی جغرافیایی استان، کمبود تجهیزات خودرویی، امکانات، اعتبار و نیرو از جمله مشکلات پیش روی یگان حفاظت بوده که امید است برای حل آنها تدابیر لازم اندیشیده شود.

سرهنگ آرش خلخالی اضافه کرد: اما با وجود تمام مشکلات موجود در چند سال گذشته هیچگونه مشکلی در حوزه امنیتی در یگان حفاظت میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی به‌وجود نیامده و در دوره جدید نیز امیدواریم تعامل فراجا با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی تقویت شده، اقتدار و کیان پلیس حفظ و رعایت چارچوب و دستورالعمل‌های فراجا مورد توجه قرار گیرد.