در صورت حمایت از این صنعت-هنر؛

ارومیه قابلیت تبدیل شدن به مرکز تولید و عرضه انگشترهای سنگی را دارد

ارومیه با توجه به موقعیت جغرافیایی و علاقمندی شهروندانش، به یکی از مراکز مهم تولید، عرضه و فروش انگشترهای زینتی با نگینی از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، از خصوصیات بارز زنان و مردان ارومیه ای ها، علاقه آنها به استفاده از وسایل زینتی مانند انگشتر می باشد که همین ویژگی موجب شده تا انگشترفروشی های شهر رونق یابند.

از میان دهها انگشترفروشی در اورمیه، چندین انگشترفروشی در خیابان امام- میدان ولایت فقیه و خیابان منتظری- مجتمع برلیان خیابان امام- مجتمع صدر خیابان خیام و اما بیشترین تعداد آنها در مجتمع امیرکبیر خیابان خیام قرار گرفته اند.

در این گزارش گفتگویی با دو نفر از فروشندگان و تولید کنندگان انگشترهای نیمه قیمتی داشته ایم که در ادامه برای خوانندگان و علاقمندان ارائه می شود.

انگشترفروشی کار تمیزی هست

باقر نبی پور صادقی بیش از ۳۰ سال هست که به شغل انگشترفروشی در مجتمع برلیان خیابان امام مشغول هست.

او می گوید انگشترفروشی را دوست داشته و از اینکار راضی هست چرا که شغل تمیز و بی حاشیه ای بوده و مشتریان باکلاسی دارد.

آقای نبی پور بیشتر در کار فروش انگشترهای فیروزه- یاقوت و عقیق بوده و در کنار آنها عتیقه جات و تسبیح هم می فروشد.

او می گوید که بیشتر انگشترهای تولیدی در تبریز و زنجان را به فروش رسانده و مشتریان هم از کیفیت آنها رضایت دارند.

همچنین اضافه می کند که برخی افراد اشیای عتیقه برای فروش می آورند که معمولا سعی می کند تا آنها را راضی به نفروختن این اشیای عتیقه و یا تسلیم کردن آنها به موزه می نماید.

 

ساختن انگشتر در یک هفته

علی شادلو از معدود استادکارهایی هست که به تولید انگشتر در طبقه پائینی مجتمع امیرکبیر خیابان خیام اهتمام می ورزد.

وی در گفتگو با قارتال نیوز با اعلام اینکه بیش از ۱۲ سال هست که در مشغول ساختن انگشتر می باشد، علاقه به اینکار را علیرغم درآمد کم، عامل اصلی در ادامه این حرفه می داند.

شادلو درباره انواع انگشترهای تولیدی با پایه نقره می گوید: مدل های مختلفی مانند پافیلی- شبکه زنی- قلم زنی و فانتزی های ترکیه ای را تولید می کنیم.

وی تاکید می کند که خرید و فروش انگشترهای نقره در حال حاضر رونق چندانی ندارد و جوانان امروزی بیشتر به مدل های فانتزی طرح های ترکیه که پایه استیل دارند، علاقمند هستند که از طریق آن کشور به ارومیه آورده و فروخته می شود.

شادلو درباره نحوه ساختن انگشتر هم می گوید که ساختن یک انگشتر سفارشی حدود یک هفته زمان برده و قیمتی بین ۲ تا ۳ میلیون تومان با توجه به جنس و اندازه نگین استفاده شده را دارد.

این تولیدکننده انگشترهای نقره اضافه می کند که شهروندان ارومیه ای بیشتر انگشترهایی با نگین های عقیق یا فیروزه را که بیش از ۲۰ رنگ مختلف را شام می شود، می پسندند.

حمایتی از این هنر- صنعت نمی شود

سازندگان و تولیدکنندگان انگشترهای نقره ای با نگین هایی از سنگ های عقیق- فیروزه- یاقوت و … را می توان در میان افرادی هنرمند- صنعتکار طبقه بندی کرد.

فعالان این حوزه زیر نظر اتحادیه زرگران و بدلیجات فروشان قرار می گیرند، اما به اذعان آنها حمایتی از فعالان محدود این هنر- صنعت از در استان انجام نمی گیرد.

با توجه به ویژگی های کاری سازندگان انگشترهای نقره، می توان گفت که این شغل به صنایع دستی قرابت بیشتری داشته و می تواند از طریق اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد حمایت قرار بگیرد.