معضل صید غیرمجاز در سد ارس پلدشت

رئیس اداره شیلات پلدشت گفت: ۷۵ درصد از ماهیان این منبع عظیم آبی توسط صیادان غیرمجاز صید می‌شود که آسیبی جدی به صنعت شیلات این منطقه و اشتغال مردم محلی و بومی است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، محمد مقدم با اشاره به اهمیت تأمین آبزیان در منابع آبی شمال غرب ایران اظهار داشت: صید غیرمجاز و غیرمسئولانه، برخی از آبزیان را در خطر انقراض قرار داده است و برای جلوگیری از خطر انقراض، عملیات تکثیر بچه ماهیان استخوانی در مرکز شهید کاظمی پلدشت و پرورش انواع بچه ماهیان استخوانی در مرکز شهید کاظمی پلدشت تنها مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی شمال غرب کشور در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: تکثیر و پرورش بچه‌ماهی در مرکز شهید کاظمی پلدشت و رهاسازی آنها در منابع آبی استان بسیار مهم بوده و تداوم آن را ضروری است.

رئیس اداره شیلات شهرستان پلدشت افزود: با راه‌اندازی این مرکز، آذربایجان غربی در تکثیر و پرورش و تولید انواع بچه ماهیان خودکفا شده است.

وی اظهار کرد: افزون بر ۸ میلیون قطعه انواع بچه ماهیان گرمابی در اوزان پنج تا ۱۰ گرم و از گونه‌های کپور، آمور، فیتوفاک و بیگ هد در دریاچه سد ارس رهاسازی شد.

مقدم در ادامه گفت: همه ساله این بچه ماهیان در مرکز تکثیر و پرورش ماهیان شهید کاظمی پلدشت جهت رهاسازی در منابع آبی پشت سدهای استان تکثیر و پرورش می‌یابند.

مقدم: دریاچه پشت سد ارس دارای انواع گونه‌های ماهیان بومی و گرمابی باارزش از جمله کپور، آمور، فیتوفاک، سوف و بیگ هد و ماش است که علاوه بر تأمین نیاز استان به استان‌های دیگر نیز صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال ۳ هزار و ۸۵۰ تن انواع ماهیان استخوانی از دریاچه پشت سد ارس شهرستان پلدشت صید شده است.

رئیس اداره شیلات شهرستان پلدشت افزود: ۲۵ درصد صیدها توسط تعاونی‌ها در پلدشت صید و روانه بازار مصرف شده است.

وی اظهار کرد: هم اکنون ۲ تعاونی صید با عضویت ۳۷۸ ماهیگیر در دریاچه پشت سد ارس فعالیت می‌کنند؛ ولی سهم ناچیزی از این صیدها دارند.

مقدم با اشاره به معضل صید غیرمجاز افزود: ۷۵ درصد از ماهیان این منبع عظیم آبی توسط صیادان غیرمجاز صید می‌شود که آسیبی جدی به صنعت شیلات این منطقه و اشتغال مردم محلی و بومی است.

وی تصریح کرد: مرکز شهید کاظمی پلدشت ماهیان ۴۲۰ منبع آبی آذربایجان غربی و ۱۰ منبع آبی ۵ استان کشور را تأمین می‌کند.

رئیس اداره شیلات شهرستان پلدشت در خصوص شاه‌میگو سد ارس پلدشت افزود: دریاچه پشت سد ارس تنها منبع آب شیرین پرورش شاه‌میگوی دراز در کشور است، این محصول ارزش غذایی بالایی دارد به همین دلیل در کانون توجه کشورهای اروپایی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: متأسفانه شاه‌میگوی دراز به دلیل صید بی‌رویه در خطر انقراض بود که در این زمینه مجوز شرکت‌های صید در این منطقه لغو شد و طی بررسی‌های صورت‌گرفته نسل این گونه دریایی طی چندین سال گذشته رشد مناسبی داشته است؛ ولی همچنان صید شاه‌میگوی دراز ممنوع است.

مقدم گفت: امیدواریم طی سال‌های آینده مجوز صید برای شاه‌میگوی دراز سد ارس صادر شود.