خواهران کارآفرین ارومیه ای؛

عمارت هنری فردیس، اولین خانه ارومیه برای ارائه زنده صنایع دستی است

امروز یکی از روزهای خوب در قارتال‌نیوز است و ما روزمان را با بحث‌های تلخ سیاسی و مرور خبرهای بزن در رویی برخی مسئولان بی‌مسئولیت شروع نکرده‌ایم .

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، امروز حتی چایی‌مان هم عطر بهارنارنج می‌دهد. قارتال نیوز امروز قرار است در مورد زیبایی و هنر بشنود و بگوید. راستش هنرمندان حتی برای گلایه کردن هم شیوه ملاحت دارند.امروز، روال در قارتال نیوز برخلاف عادت است.

«از خلاف آمده عادت بطلب کام که من/ کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم»

دو خواهر عزیز هنرمند مهمان ما هستند . خواهر بزرگتر بیشتر کلیات امور را توضیح می‌دهد و خواهر کوچکتر به همان ظرافتی که خاص خواهران کوچک‌تر هست جزئیات را یادآوری می‌کند.

بسم‌اللهی می‌گوید و آغاز می‌کند:
فروغ فردیس هستم متولد ۱۳۶۷ دکترای مدیریت .

۵ سال است در زمینه پتینه اکسسوری و دکوری منزل و بازسازی لوازم و اشیا قدیمی فعالیت دارم، فعالیت در رشته هنر را در زمان کرونا و ایام قرنطینه خانگی همراه با خواهر کوچکترم آغاز کردم و در این مدت از طریق فضای مجازی هنر دست خودمان را ارائه می کردیم .

▪️پتینه جان‌ تازه دادن به اشیای قدیمی است

پتینه به این صورت است که مثلا اشیایی که قدیمی شده اند را با رنگ آمیزی و سایر فرآیندها بازسازی می‌کنیم و این اشیا به جای اینکه دور انداخته و یا جایگزین شوند با تغییرات و بازسازی‌های هنری که بر روی آنها انجام می‌شود جان دوباره می‌گیرند و ضمن اینکه هزینه جایگزین کردنشان از بار معیشت خانواده کم می‌شود، یک زیبایی بصری و هنری هم به خانه می‌دهد و یقینا اغلب تایید می‌کنیم که حضور هنر در خانه حتی قدرت تلطیف فضا و صمیی‌تر کردن جو خانه را هم دارد.

از آن زمان تاکنون در چندین نمایشگاه هنری در ارومیه و تهران شرکت کردیم .

تا اینکه نهایتا تصمیم گرفتیم یک مکانی جهت ارائه و شناساندن حضوری هنرمان داشته باشیم همچنین این امر به ما کمک می‌کرد تا بتوانیم در امر آموزش هم بهتر و راحت‌تر فعالیت کنیم.

▪️آموزش بانوانی که باز زندگی را بردوش می‌کشند هدف من است

چون یکی از انگیزه‌های مهم من در پرداختند به کار هنری، آموزش آن به بانوان و بخصوص بانوانی که به نحوی باز گذران زندگی را بردوش می کشند و ناگزیر هستند درآمدی جهت امرار معاش خانواده و فرزندان خود داشته باشند و چه بهتر که این ممر درآمد چشمه زلال و پاک هنر باشد .

▪️عمارت فردیس ، اولین خانه ارومیه برای ارائه زنده صنایع دستی

خوشبختانه ما یک منزل قدیمی پدری در یکی از محله های قدیمی و اصیل شهرمان داشتیم که می‌شد با بازسازی آنرا تبدیل به یک گالری و نمایشگاه دائمی کرد و ما این کار را انجام دادیم و برای اولین بار یک عمارت هنری در ارومیه ساخته شد که ساخت و ارائه صنایع دستی به صورت همزمان و زنده در آنجا انجام می شود.

نهایتا این کار هم مثل تمام کارها با سختی ها و مشکلات ویژه خودش به پایان رسید و من و خواهرم کار را با جدیت شروع کردیم خوشحال و مسرور از اینکه هم می توانیم به فعالیت مورد علاقه خود بپردازیم و هم وسیلهای فراهم کنیم تا چندین بانوی عزیز و مادر زحمت کش هنرمند بتوانند از شرمندگی سفره های خالی کودکانشان درآیند و نانی از دسترنج خود به خانه ببرند.

بویژه اینکه این اتفاق برای اولین بار در شهرمان می‌افتاد که هنرمند می‌تواند هنرش را مستقیما در حضور مردم و مقابل چشم مشتریان پدید آورد و آنها شاهد جان گرفتن یک قطعه هنری مثلا از چوب باشند و هم اینکه ما همزمان به هنرآموزان آموزش می‌دادیم و می‌توانستیم صنایع دستی خودمان را بفروشیم و جز خودمان، دیگرانی را نیز در حاصل هنرمان بهره‌مند کنیم و اینکه دسترنج انسان درآمدی را جهت رفع نیاز کودکان مادری و مادر پیر دختری فراهم کند حسی است که شاید همان لذت اصالت هنر باشد.

▪️شادمانی ما و بانوان هنرآموز دوام چندانی نیاورد

اما متاسفانه این شادمانی ما و بانوانی که در کنار ما کار می‌کردند دوام چندانی نیاورد .

شاید سبب آن هم ناآشنایی ما به مراحل اداری و قانونی این کار بود که باعث شد در همان بدو کار، کام من و خواهرم و البته خانواده که ما را در این کار حمایت و پشتیبانی می کردند تلخ شود .

▪️سختگیری قانون، مسبب حذف نان از سفره بانوان سرپرست‌خانوار

اما اینکه سختگیری قانون، مسبب حذف شدن نان از سفره های این بانوان شود و تنگنای معیشتی که امروزه بخصوص بر دنیای زنان سرپرست خانوار حاکم هست به بن بست برسد و این آب باریکه هم با پلمپ گالری ما بسته شود برتلخی ماجرا می‌افزاید چون از نظر من قانون تا جایی که ممکن هست باید گره گشا باشد .

در این دو ماهی که گالری ما از طرف شهرداری منطقه چهار پلمپ شده، من و خواهرم از صبح تا پایان وقت اداری در سازمان‌ها و ادارات مربوطه که باید مجوز فک پلمپ و از سرگیری فعالیت را به ما بدهند دوندگی داریم و دنبال مجوز «بوم شهری» هستیم به امیدی که غروب بتوانیم به بانوانی که در نزد ما کار می کردند و به این حداقلی که از دسترنج خودشان، نصیب خانواده نمایند دلخوش و امیدوار شده بودند خبر دهیم که فردا می‌توانند سرکار برگردند و اما حالا شصت شب است که این چند بانو با نگرانی صبح می‌کنند البته خود ما هم بیم آنرا داریم که خسته و ناامید شویم .

▪️برگرد خانه و پدرت را دنبال کارها بفرست!

البته ما از همان ابتدایی که اقدام به بازسازی خانه قدیمی مان گرفتیم، دنبال گرفتن مجوز بودیم و یک سال و نیم، دوسال هست که به دنبال این مسئله و گرفتن مجوز به طور مرتب به ادارات مختلف رفت و آمد می‌کنم ولی تا هنوز هم موفق به دریافت مجوز نشده‌ایم .

چیزی که من در آین رفت آمدها احساس کردم و متوجه شدم این بود که به عنوان یک بانو جدی گرفته نمی‌شوم و احساس می کنم مسئولان ترجیح می دهند با یک نفر آقا روبرو شوند تا یک بانو، حتی یکی دوبار صراحتا به من گفته شده که برو و پدرت را دنبال اینکارها بفرست .

من از ۲۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ به دنبال مجوز هستم و بنظرم می آید که این پروسه برای یک مرد، نهایتا بیشتر از دو سه ماه طول نمی کشید و اینکه من این همه مدت که در میراث فرهنگی، شهرداری و سایر ادارات سرگردان بوده ام بنظر من یک پروسه طبیعی قانونی نیست .

پایان بخش اول / ا دامه دارد…
خبرنگار: فیروزه خاوه