انگور ارومیه نیازمند برند سازی

آذربایجان غربی به سرزمین باغ‌های انگور معروف است و ارومیه یکی از مراکز اصلی تولید و فراوری محصول انگور می‌باشد. فراورده‌های مختلف انگور نظیر آب غوره، شیره انگور، کشمش، آب میوه، میلاخ، سبزه، سرکه و پولوش در شهرستان ارومیه تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، بیش از ۳۰ نوع انگور از باغات استان آذربایجان غربی تولید می شود که از جمله آنها می‌توان به کشمشی سفید و قرمز کشمشی، تبرزه سفید و قرمز، ریش بابا، حسینی، خلیلی، لعل بیدانه، یاقوتی قرمز و سفید، عسگری سفید و قرمز و سیاه، شانی و فخری اشاره کرد. زمان برداشت این محصول در ارومیه از اواسط شهریور تا اواسط مهرماه است.

با توجه کیفیت انگورهای تولیدی در آذربایجان غربی و ارومیه و تنوع و حجم وسیع آن، متاسفانه تلاشی از سوی سازمان های ذیربط نظیر جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی برای برندسازی و معرفی آن در سطح کشور و بین المللی نیز انجام نگرفته است.

دوشاپ پزی، آئینی تاریخی در آذربایجان

«دوشاب» یا شیره انگور، از محصولات دیگر انگور در منطقه آذربایجان غربی است که ارزش غذایی بالایی داشته و تولید آن بین باغداران ترک مرسوم است و در اواخر شهریور تا مهرماه این محصول پرطرفدار را تهیه و در حین تهیه آن مهمانی برپا می‌کنند.

«دوشاب» علاوه بر دارا بودن جنبه‌های طبی آن معمولاً همراه ماست در وعده صبحانه یا میان‌وعده، یا به‌ شکل شربت مورد استفاده خانواده‌هاست؛ تا جایی‌که راسته‌بازاری به نام «دوشابچی خانا» در جوار بازار سنتی ارومیه از مراکز تولید دوشاب در ایام گذشته بوده و امروز به غیر از یک کارگاه باقی مانده از مراکز عمده‌فروش دوشاب به شمار می‌رود.

طبع شیره انگور گرم است و می توان از آن برای فصل های سرد استفاده کرد. از خواص شیره می توان به درمان کم خونی، درمان سرما خوردگی، تقویت سیستم ایمنی و….. اشاره کرد.

تهیه دوشاب از آب انگور در آذربایجان غربی در سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی و معنوی کشور ثبت شده است

مراسم دوشاب ‌پزان به عنوان یکی از مراسمات رایج در آذربایجان‌غربی به هنگام برداشت محصول انگور بوده که در طول سالیان دراز، سینه به سینه منتقل شده و امروزه میتوان شاهد اجرای این مراسم در جای ‌جای استان در شهریور و مهر ماه بود.

در تهیه میلاخ نیز خوشه های انگور را توسط طناب در یک مکان سرپوشیده که جریان هوا برقرار است، آویزان می کنند. انگور در این روش بعد از ۵۰ تا ۶۰ روز به کشمش تبدیل می شود که رنگ آن سبز و بدون هیچ آلودگی بوده و قابل مصرف است.