به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید؛

آیا می دانید باسوادترین کشور دنیا کجاست و جایگاه ایران چیست؟

کشورهای اروپایی بخصوص کم جمعیت ترین آنها، باسوادترین کشورهای جهان بشمار می روند. این کشورها به نقل از سایت bestdiplomats.org ، دارای میزان 100 درصدی باسوادی شهروندان شان هستند، عبارتند از: فنلاند – آندورا – دانمارک – نروژ و لوکزامبورگ.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، همچنین کشورهایی که نرخ باسوادی آنها بیش از ۹۹ درصد هست، به ترتیب عبارتند از: استونی – لاتویا – لهستان و لیتوانی.

میزان باسوادی در کشورهای منطقه خاورمیانه نیز به این ترتیب هست که آذربایجان با ۹۹٫۷ درصد – قطر با ۹۶٫۳ درصد – ترکیه با ۹۴٫۱ درصد – کویت با ۹۳٫۳ درصد و ایران با ۹۱ درصد در رتبه پنجم منطقه قرار گرفته است.

کشوری که کمترین میزان سواد را به خود اختصاص داده، کشور آفریقایی چاد هست که در آن تنها ۱۴ درصد زنان و ۳۸.۹ درصد مردان باسواد هستند.

 

ایران نود و هشتمین کشور باسواد جهان

بر اساس آمارهای اعلام شده، ایران در رتبه ۹۸ دنیا در میزان باسوادی در دنیا قرار گرفته است.

هر چند بین آمارهای اعلام شده از سوی مسئولین کشورمان بیش از ۹۸ درصد اعلام شده ولی آمار جهانی از میزان باسوادی در ایران کمتر از ۹۰ درصد تخمین زده می شود و لذا بر اساس این آمار، ایران در رده باسوادی در رتبه ۹۸ کشورهای دنیا قرار می گیرد.

البته بالاترین درصد باسوادی در بین شهرهای کشورمان در شهرستان کوهبنان با بیش از ۹۸ درصد پوشش و پایین‌ترین درصد را در شهرستان رودبار با حدود ۷۷ درصد به خود اختصاص می دهند.

همچنین استان سیستان و بلوچستان کمترین میزان باسوادی و استان مازندران رتبه باسوادترین استان را به خود اختصاص داده اند.