چهره آمنهوتپ اول با استفاده از فناوری‌های مدرن بازسازی شد

چهره معروف فرعون دره پادشاهان آمنهوتپ اول پادشاهی که تاریخ را بازنویسی کرد، برای اولین بار پس از ۳۵۰۰ سال بازسازی شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، آمنهوتپ معروف، عصر جدیدی از صلح و رفاه را برای مصر باستان آغاز کرد – و به عنوان یک خدا برای دستاوردهای خود پرستش شد.

آمنهوتپ اول در قرن شانزدهم قبل از میلاد سلطنت کرد و «اوج شکوفایی» پادشاهی جدید را آغاز کرد، زمانی که قدرت و ثروت مصر به اوج خود رسید.

او مرزهای قلمرو نوپا را محکم کرد و شاید دره پادشاهان را آغاز کرد، در حالی که علم و هنر تحت حکومت او شکوفا شد.

او حتی پس از مرگش و قرن‌ها پس از سلطنت به عنوان یک خدا پرستش شد و به عنوان یک پیشگو مورد مشورت قرار گرفت.

اکنون پس از گذشت بیش از ۳۵۰۰ سال، پس از اینکه دانشمندان از جمجمه او برای بازسازی چهره اش استفاده کردند، می توان چهره بازسازی شده اش را برای اولین بار پس از ۳۵۰۰ سال دید.

سیسرو مورائس، کارشناس گرافیک برزیلی ، گفت فرعونی که در مجسمه ها به تصویر کشیده شده است، با چهره بازسازی شده فرعون همخوانی کاملی ندارد.

او گفت: «بسیاری از مومیایی‌ها مانند آمنهوتپ اول، رتروگناتیسم یا اوربایت را نشان می‌دهند و این به طور کلی به شکلی سازگار در مجسمه‌ها منعکس نمی‌شود.

به‌طور کلی، مجسمه‌های آمنهوتپ اول در ناحیه بینی با هم سازگار هستند، اما در ناحیه میان دو ابرو زیباتر و در ناحیه چانه برجسته‌تر هستند.

برای تکمیل این پروژه، آقای مورائس و تیمش چهره های ساخته شده با روش های مختلف را با هم ترکیب کردند.آقای مورائس گفت: «با تلاقی داده‌ها، نیم تنه نهایی را ایجاد کردیم و ساختار را با لباس‌های تاریخی تکمیل کردیم.

ما سه گروه از تصاویر را تولید کردیم: یک هدف، در مقیاس خاکستری، با چشمان بسته و بدون مو.

یکی دیگر رنگی بود، با موها و چشمان باز، و دیگری هنری تر، با تمام عناصر و لباس.

او گفت که نتیجه یک چهره “با وقار” بود.

برای این منظور، یک نمونه مجازی از جمجمه فرعون ساخته شد.

که با استفاده از داده‌های یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ توسط سحر سلیم و زاهی حواس مصر شناسان انجام شد که در آن مومیایی آمنهوتپ از طریق سی‌تی‌اسکن «عملاً باز شده بود».

باستان شناس مایکل هابیشت از دانشگاه فلیندرز در استرالیا، برخی از جزئیات به دست آمده از این مطالعه را شرح داد.

وی گفت: «مطالعه سال ۲۰۲۱ علت مرگ را نشان نداد، اما سن او در هنگام مرگ را تقریباً ۳۵ سال عنوان کرد.مطالعات نشان می‌دهد که او ۱.۶۸ متر قد داشته است، دندان‌هایش در وضعیت خوبی هستند و موهایش حلقه‌دار بوده است.

او همچنین متحمل یک سری جراحات پس از مرگ شد که احتمالاً توسط دزدان مقبره یا مومیایی‌کنندگانی که بعداً مومیایی را دوباره پیچیده‌اند، ایجاد شده است.»

زندگی او کوتاه بود، اما زندگی ای که در طول قرن ها تکرار شد.

دکتر هابیشت ادامه داد: تحت حکومت مسالمت آمیز آمنهوتپ اول، ظهور مصر آغاز شد و دوران شکوفایی پادشاهی جدید آغاز شد.

آقای مورائس به مصر شناسانی که کارشان راه را برای تیمش هموار کرد ادای احترام کرد.

او گفت: مثل همیشه احساس افتخار می کنم.

این کار فقط توسط ما انجام نشد، بلکه توسط همه کسانی که مصر باستان را به طور جدی مطالعه کردند و همیشه اطلاعات را به اشتراک گذاشتند، انجام شد.

آقای مورائس، دکتر هابیشت و نویسنده همکار آنها، النا واروتو از مرکز تحقیقات FAPAB در ایتالیا، قصد دارند مطالعه خود را در یک مجله علمی منتشر کنند.

آمنهوتپ یکم یا آمنوفیس یکم دومین فرعون دودمان هجدهم مصر مصر باستان بود که میان سال‌های ۱۵۲۶ تا ۱۵۰۶ پیش از میلاد مسیح فرمانروایی می‌کرد. او فرزند و جانشین اهمسه یکم و شهبانو نفرتاری بود ولی حداقل دو برادر بزرگتر از خود به نام‌های اهمسه‌آنخ و اهموسه ساپر داشت و از این رو شانسی برای بر تخت نشستن پیدا نمی‌کرد. با این حال در دوره زمانی هشت ساله میان ۱۷امین سال پادشاهی اهمسه یکم و مرگش، ولیعهد او می‌میرد و آمنهوتپ ولیعهد بعدی می‌شود. او سپس بر تخت می‌نشیند و برای ۲۱ سال پادشاهی می‌کند.