مسئولیت نظارت بر گداهای وارداتی ارومیه با کدام سازمان هست؟

حتما شما هم به عنوان یک شهروند ارومیه ای، شاهد گدایانی در سطح خیابان های شهر بوده اید. گدایانی که اغلب آنها به زبان فارسی صحبت کرده و رنگ چهره و نوع لباس پوشیدن شان نشانگر آمدن از استان های دیگر می باشد!

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، این گداها برای تحت تاثیر قراردادن احساسات مردم و گرفتن پول، اغلب از دختران جوان و زنان تشکیل شده اند، هر چند می توان حدس زد که پشت قضیه افراد دیگری بوده و این نوع افراد بصورت گروهی و هماهنگ حرکت می کنند.

البته در نوع دوستی و مسافرپروری مردم ارومیه شکی نبوده و همین متاسفانه عاملی بر افزایش تعداد این گداها در سطح شهر شده است.

اخیرا در خیابان امام، مابین ایالت و خیام، دخترهای جوان و خوشروی باحجاب، به نوعی گدایی روی آورده و عصرها بصورت چند نفری بساط جوراب فروشی و غیره را در خیابان پهن می کنند!

 

مسئولیت نظارت و ساماندهی گدایان خیابانی با چه سازمان هایی هست؟

یکی از سئوال های اساسی در این مورد این هست که چرا گداپروری را حمایت کرده و افزایش می دهیم؟ چرا جلوی این پدیده نابهنجار و مشکل زا را نمی گیریم؟

فرمانداری و نیروی انتظامی با حمایت دستگاه قضایی و بهزیستی از جمله سازمان هایی هستند که بایستی با هماهنگی همدیگر نظارت و کنترل گداهای خیابانی را بر عهده بگیرند.

در این قضیه نمی توان از زشتی و انعکاس بد گدایان خیابانی آن هم بکارگیری نوجوانان و جوانان و زنها از گدایی به سادگی گذشت.

تجربیات متعدد نشانگر عملکرد مافیایی چنین گروه هایی بوده و در اصل افرادی از این دخترها و جوانان سوء استفاده می کنند.

همچنین صحبت کردن فارسی آنها بدون لهجه و رنگ پوست آنها هم نشان می دهد که این گدایان از مناطق دیگر کشور به ارومیه روی آورده و از غفلت مسئولین و دلرحمی شهروندان مستفید می شوند.

 

فرهنگ سازی و حمایت از خیریه ها

از سازمان های دولتی نامبرده شده انتظار می رود تا اگر برای جمع آوری گدایان از سطح شهر کاری انجام نمی دهند حداقل برای فرهنگ سازی در بین مردم که به گداها کمک نکرده و مبلغی که می خواهند به اینگونه افراد کمک کنند را به خیریه ها پرداخت نمایند، سوق دهند.

همچنین دولتی ها می توانند از ظرفیت انجمن های خیریه برای جمع آوری گدایان از سطح شهر هم بهره برده و بدین ترتیب از حضور گدایان در خیابان های شهر به هر صورت، جلوگیری نمایند.

اینکه گدایان در یک شهر و اماکن شلوغ و مرکزی آن مستقر شده و روز به روز بر تعداد آنها افزوده شود، علاوه بر اینکه منظره خوبی ندارد، نشانه رهاشدگی خیابان ها توسط نهادهای نظارتی و نیروی انتظامی نیز هست که می تواند این گدایان را به شهرهای خود عودت نماید.

بهرحال امیدواریم فرمانداری ارومیه به عنوان نهاد حاکمیتی شهر، به این مهم ورود کرده و اجازه ندهد خیابان های مرکزی شهر بیش از این جولانگاه گدایان وارداتی شود.

کمال الدین نیک رفتار خیابانی