دیزنی لند ایران کجاست؟

پارک تفریحی دیزنی‌لند ، نخستین پارک از مجموعه والتر دیزنی هست که در استراحتگاه دیزنی‌لند در آناهیم، کالیفرنیا ساخته شده‌است و در ۱۷ ژوئیه ۱۹۵۵ افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، داستان ساخت چنین پارکی نیز اینگونه هست که والتر دیزنی، یکی از بزرگ‌ترین و خلاق‌ترین انیمیشن‌سازها و تهیه کنندگان فیلم در آمریکا بود. این هنرمند بزرگ با ایده‌های خارق‌العاده خود انیمیشن‌های ماندگار بسیاری ساخت که هنوز هم بعد از گذشت سالیان سال، جذاب و دوست‌داشتنی هستند. او به بسیاری از افسانه‌ها و داستان‌های کهن جان بخشید و آن‌ها را بار دیگر زنده کرد.

یک روز که والت دیزنی همراه با دخترانش در پارک تفریحی قدم می‌زد، با خودش فکر کرد جایی را بسازد که جان دیگری به افسانه‌ها ببخشد و همه داستان‌هایش را برای مخاطبانش ملموس کند. او نهایتاً در سال ۱۹۵۵ کار ساخت سرزمین رؤیایی‌اش را در کالیفرنیای آمریکا شروع کرد و به این ترتیب اولین دیزنی لند جهان ساخته شد.

 

جاذبه‌های دیزنی لند کالیفرنیا

به دیزنی لند کالیفرنیا که پا بگذارید، انگار به دل کارتون‌ها قدم گذاشته‌اید. برای مثال در بخشی از این سرزمین که با نام خیابان اصلی شناخته می‌شود، شما به یک قرن گذشته سفر می‌کنید. سینما، مغازه‌های قدیمی، اتوبوس دوطبقه و حتی تراموایی که با اسب حرکت می‌کند در این خیابان هستند.

در انتهای خیابان هم می‌توانید به خانه شرک بروید یا سری به قلعه زیبای خفته بزنید. این‌ها فقط بخشی از جاذبه‌های این خیابان است.

علاوه بر اینها، سرزمین جادویی یکی دیگر از بخش‌های جذاب دیزنی لند کالیفرنیا است. اینجا بیشتر شبیه جنگل‌های دورافتاده آفریقایی است و حال‌وهوای فیلم تارزان را برایتان زنده می‌کند.

سرزمین مرزی جایی برای نمایش سبک زندگی سرخپوستان است و شهر عروسکی میکی‌موس هم یاد‌آور شخصیت‌های کارتونی محبوب میلیون‌ها انسان در سراسر جهان.

با شهرت یافتن دیزنی لند کالیفرنیا در نقاط مختلف جهان، توریست ها از سراسر جهان برای بازدید از آن راهی این شهر می‌شدند. همین موضوع باعث شد که چیزی حدود ۱۷ سال بعد، یک شعبه دیگر از این سرزمین هیجان‌انگیز در فلوریدا آمریکا هم ایجاد شود.

بعدها در سال ۱۹۸۳ بود که ژاپن دیزنی لند توکیو را احداث کرد. بی‌شک می‌شود گفت که دیزنی لند توکیو یکی از بهترین و اصولی‌ترین الگوهای پارک های مشابه در جهان است. بعد از ژاپن، پارک های دیزنی لند در کشورهای مختلف ساخته شد که مهم ترین آنها عبارتند از پاریس – هنگ کنگ – چین – شانگهای چین – هاوایی و دبی.

 

دیزنی‌لند ایران کجاست؟

شاید برایتان عجیب باشد، اما در ایران نیز یک دیزنی‌لند وجود دارد. دهکده ساحلی به نام چی چست در ارومیه که جزو یکی از مقاصد گردشگری در منطقه آذربایجان به‌حساب می‌آید.

این مکان یک شهربازی مدرن است که امکانات تفریحی و رفاهی بسیار زیادی تقریبا مشابه به پارک‌های معروف دیزنی در آن قرار گرفته است.

سال‌ها بود در ورودی چی چست ارومیه سازه‌ای شبیه قلعه‌های رویایی دیزنی لند به چشم می‌خورد و همین باعث شده بود مردم تصور کنند که یک دیزنی لند هم در ایران ساخته شده است؛ اما باید بدانید چی چست ارومیه فقط یک پارک تفریحی است.

ساخت دهکده چی چست از سال ۱۳۳۹ شروع شده و تاکنون ادامه داشته است. این مکان در سال های پس از انقلاب و در حین جنگ و پس از آن کاربری های متفاوتی داشته و تحت اختیار ادارات و ارگان های مختلفی بوده است تا اینکه در سال ۱۳۷۸ توسط شهردار وقت اورمیه، ابراهیم بازیان، با در دست گرفتن مدیریت این دهکده، آن را احیاء نموده و برای استفاده مردم بصورت توریستی درآورده است.

دهکده در زمینی به مساحت حدود ۲۰ هکتار بنا شده است. امکانات آن را می توان به دو بخش رفاهی شامل هتل و سوئیت ها، رستوران، کافه سنتی و تالار و بخش فرنگی شامل آمفی تئاتر و… تقسیم نمود. هتل در سه طبقه و ۱۳۴ اتاق با ظرفیت ۱۰۹ نفر و سوئیت ها با ظرفیت ۶۲ نفر آماده ارائه خدمات هستند. البته کمپ های با امکانات کمتر هم هستند که ظرفیت آنها بیشتر است.

امکانات طبیعی مجموعه هم اعم از ۹۰۰۰ متر فضای سبز، باغ توت، فضای گل کاری و درختکاری شده نیز به غنای مجموعه می افزاید.

به همه اینها باید آمفی تئاتر رو باز ۱۲۰۰ نفری را هم اضافه کرد. ساختمان بازی که شامل بیلیارد، استوکر، ایرهاکی، تنیس روی میز شیشه ای، دارت دیجیتال، کارتینگ اتومبیل رانی و…. است.

امکانات رفاهی و قابل مشاهده این دهکده توریستی شامل :قطار شادی- آیس هاکی- میزهای پینگ پونگ- ماشین های کنترل از راه دور- فوتبال دستی- سایت پرواز- موتورسیکلت سواری- ست ورزشی- اتاق های نمک درمانی- محل بازی کودکان- پیست رالی اتوموبیل- موزه تاریخ طبیعی- بیلیارد- کارتینگ اتوموبیل رانی- امکانات سنتی روستایی مانند خانه گلی روستایی- تنورهای سنتی- آسیاب سنگی دستی و …. می باشند.

دهکده گردشگری چیچست همه ساله میزبان جشنواره های فرهنگی و هنری جذابی نظیر جشنواره انگور- بیدمشک – بادرشبو و موارد دیگر می باشد.