افتتاح آزمایشی پردیس موزه مدرسه ۲۲ بهمن/ مدرسه ۲۲ بهمن هویت زنده اورمیه است

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در آیین افتتاح آزمایشی پردیس موزه مدرسه 22 بهمن ارومیه گفت: مدرسه 22 بهمن هویت زنده اورمیه است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، مرتضی صفری، ضمن قدردانی از اداره کل آموزش و پرورش استان در راستای واگذاری این مجموعه به اداره کل میراث فرهنگی استان، اظهار کرد: با مساعدت استانداری محترم آذربایجان‌غربی. مرمت این بنا به طور کامل انجام گرفته است به همین دلیل تصمیم گرفتیم به صورت آزمایشی، بهره برداری از موزه را آغاز کنیم تا در موقعیت مناسب و در چند روز آینده این پردیس موزه بصورت رسمی افتتاح شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: با بازگشایی آزمایشی پردیس موزه مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه، شهروندان عزیز می توانند همه روزه در بازه زمانی ۹ صبح الی ۱۶بعد از ظهر از موزه بازدید نمایند.

صفری گفت: در این مجموعه چند موزه از جمله، موزه پلیس قرار دارد که با همت فرماندهی انتظامی استان طی چند ماه گذشته اشیا موزه در اینجا تجمیع و بخشی از بنا به موزه پلیس اختصاص داده شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به تعطیلی موقت موزه باستان شناسی اورمیه که در حال بازسازی و انجام فاز توسعه‌ای می باشد، فعلا بخشی از بنای مدرسه ۲۲ بهمن نیز به موزه باستان شناسی اورمیه تخصیص یافته‌است .

وی ادامه داد: بخش دیگری از این مجموعه به موزه ورزش استان اختصاص پیدا کرده و همچنین موزه مدرسه و موزه تاریخ اورمیه نیز در این ساختمان قرار دارد.

صفری بیان کرد: این مجموعه ها به مرور زمان تکمیل خواهند شد و با توجه به جاگیری مناسب و  موقعیت خوب این ساختمان در خیابان امام که از معابر اصلی شهر ارومیه است، حتما مانند موزه مدرسه هدایت که از مکان‌ها و بناهای فاخر شهرمان است، موجب مباهات شهروندان خواهد شد .

صفری در خصوص بازدید اخیرا استانداران استان‌های هم‌مرز کشور ترکیه با استان آذربایجان‌غربی از مدرسه هدایت گفت: استانداران استان‌های هم‌مرز کشور ترکیه در بازدید از این مکان تاریخی کاملا تحت تاثیر زیبایی و عظمت این بنا و هنر هنرمندان صنایع دستی استان قرار گرفتند.


مدرسه ۲۲ بهمن پاتوق آشنایی جوانان با هویت فرهنگی خود

صفری عنوان کرد: توسعه مکان‌های فرهنگی تاثیر بسزایی بر روی هویت‌یابی و آشنایی افراد با پیشینه فرهنگی، تاریخی و مفاخر خود دارد و موزه ۲۲ بهمن نیز خواهد توانست فضای مطلوبی را در راستای این هدف ایجاد کند و پاتوق و مکانی فرهنگی برای خانواده‌ها و شهروندان باشد و همچنین پتانسیلی باشد برای آشنا کردن جوانان با تمدن و هویت فرهنگی خودشان و همشهریان در اینجا می‌توانند اوقات فراغت خود را با یک برنامه فرهنگی به خوبی پر کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در پاسخ به سوال خبرنگار قارتال در خصوص اینکه متاسفانه در سالهای قبل از مدیریت شما، اهمیت شایسته و در خور شأن به ابنیه تاریخی استان داده‌نشده‌ بود، گفت:  از زمان حضورم در این مجموعه تلاش کرده ایم با همراهی همکاران، کارهای مثبت زیادی در راستای بازسازی، بهسازی و حفظ و بهره‌برداری از پتانسیل‌های غنی موجود در استان انجام گیرد.

صفری ادامه داد: اگر مبحث را از همین مدرسه ۲۲ بهمن که در آن قرار داریم آغاز کنیم، می توان گفت که همین مدرسه در چند مرحله مرمت و بهسازی شده است که جمع هزینه های صورت گرفته برای آن ۰۱۰ میلیارد ریال شده است که بنظر من این یکی از هزینه کردهای واجب و ضروری برای شهر اورمیه در خصوص حفظ آثار میراث فرهنگی بوده است .

مدرسه ۲۲ بهمن هویت زنده شهر اورمیه است

صفری با بیان اینکه، مکانهایی مثل مدرسه ۲۲ بهمن از هویت‌های زنده شهر اورمیه هستند، گفت: به هیچ وجه نباید اماکنی همچون مدرسه ۲۲ بهمن از بین بروند و نابود شوند که البته مدارس دیگری هم در شهر ارومیه وجود دارد که سبقه تاریخی و فرهنگی دارند و باید مورد توجه خاص قرار گیرند.

صفری ضمن اشاره یه اینکه دبیرستان پسرانه چمران نمونه دیگری از مدارس قدیمی شهر ارومیه است، عنوان کرد: از دبیرستان دخترانه لعیا که در زمان جنگ تحمیلی بمباران شده بود و باید به عنوان یک اتفاق تاریخی به آن پرداخته شود، نمونه دیگری از مدارس ارومیه است که باید در بخش هویت تاریخی و فرهنگی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی افزود: کلا در آموزش و پرورش ظرفیت‌های بسیار خوبی برای شناساندن هویت تاریخی و فرهنگی سرزمین مان وجود دارد .

وی در خصوص کارهای مثبتی صورت گرفته در طی سه سال گذشته در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، اظهار داشت: در مورد کارهای مثبتی که در این حوزه ها  انجام شده است، باید تاکید کنم که بدون اراده و خواست و همکاری جمعی در استان و شهرمان این کارها امکان پذیر نبود و در این زمینه اراده و همت دستگاهها و ادارات مختلفی وجود داشته است و خصوصا زحمات و توجهات بی‌دریغ استانداری آذربایجان غربی بسیار گرهگشا بوده است.

صفری خاطر نشان کرد: حقیقت امر این است که امکانات، نیروها و پتانسیل‌های ما همان است که از قبل در این اداره کل داشتیم و فقط همت ما فزونی یافته و به دلیل علاقه ای که به شهر و موطن خودمان داریم وقتی می‌بینیم یک اتفاق خوب در حال شکل‌گیری برای شهرمان است با تلاش مضاعف پای کار می‌آییم و حتی اگر زحمتمان چندین برابر شود با عشق و علاقه به کارمان ادامه می‌دهیم اما انجام این مهم جز با مساعدت و راهگشایی مشفقانه سایر مسئولان استان بویژه استاندار محترم، معاونت محترم عمرانی، مدیرکل محترم آموزش و پرورش، مدیرکل محترم راه و شهرسازی و اعضای محترم شورای شهر و شهردار محترم اورمیه ممکن نبود که در اینجا لازم می دانم مراتب امتنان و سپاسگزاری خود را به همه این عزیزان اعلام نمایم .

راه مولد سازی، فروختن امکانات دولتی نیست

صفری اظهار داشت: به نظر من مولد سازی فروختن امکانات بلااستفاده یک ارگان و دستگاه دولتی بخصوصی نیست بلکه در اختیار قرار دادن آن برای یک سازمان و دستگاه دیگر است که برای پیشبرد اهداف سازمانی خود به آن نیاز دارد تا بتواند بدون تحمیل هزینه اضافی به دولت همان امکانات را که در اختیار سازمان و ارگان دیگری است به کار گیرد و کارایی و ضرورت لازم را ایجاد نماید که بنظر من در استان ما و بخصوص در حوزه کار میراث فرهنگی این اتفاق به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است .

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی وعده داد؛ در چند روز آینده اخبار خوبی در خصوص وضعیت و نوع بهره برداری از ساختمان قدیمی صدا و سیمای آذربایجان غربی که در شهر ارومیه واقع شده است، خدمت هم استانی ها اعلام خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در پایان از تمام رسانه‌هایی که با بازتاب و انتشار کارکردهای مثبت و انتقادات منصفانه از مجموعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان که باعث می‌شوند فعالیت این مجموعه روز به روز بهتر شود، تشکر و قدرانی کرد.

خبرنگار: فیروزه خاوه