آیا می دانستید که آذربایجان غربی مرکز تولید عسل ایران است؟

آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از ۲۷هزار تن عسل، رتبه اول تولید عسل کشور را در اختیار دارد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، این استان با ۶۷۰۰ زنبورستان، رتبه چهارم را از نظر تعداد زنبورستان  در کشور دارد، البته به گفته مقامات حدود یک میلیون کندو در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۲۵هزار کندو سنتی و مابقی کندوهای مدرن هستند.

همچنین بیش از ۶۲۰۰ نفر زنبوردار در آذربایجان غربی مشغول به کار هستند.

آذربایجان غربی یکی از مناطق متنوع گیاهی با داشتن بیش از ۱۵۴۶گونه گیاهی بوده که به دلیل تنوع گیاهی، ژل رویال تولیدی در استان بهترین ژل رویال در کشور است.

 

قدمت تاریخی عسل

 

زنبور عسل یکی از قدیمی ترین حشراتی هستند که از دوران زندگی در روی کره خاکی وجود داشته‌اند.

این حشرات قبل از انسانها، حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون سال قبل بر روی زمین می‌زیسته‌اند و قدمت تولید عسل مربوط به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد است.

در این دوره تاریخ از عسل، علاوه بر شیرین کننده در طبابت نیز استفاده می‌شده و انسان اولیه، عسل و لانه زنبورهای وحشی را جمع آوری و تنها از شیرینی آن استفاده می کرده است.

 

نشانه های عسل طبیعی

 

برای اینکه از طبیعی و خالص بودن عسلی که قرار است خریداری کنید مطمئن شوید، می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید:

بافت عسل خالص مایع غلیظ است. بعضی از انواع این محصول در اثر سرما سفت می‌شود؛ در حالی که با گرم شدن دوباره مایع خواهد شد.

عسل خالص و طبیعی معمولاً بافت غلیظ و منسجمی دارد. برای مثال اگر انگشت خود را به داخل ظرف عسل فرو کنید، نمونه خالص کاملاً به انگشت دست شما می‌چسبد و همان جا نیز باقی خواهد ماند. اما نمونه غیرخالص مثل آب از روی انگشت شما فرو می‌ریزد.

شکرک زدن یا تبلور عسل یک پدیده طبیعی است. عسل شکرک زده یا کریستالیزه لزوماً تقلبی یا فاسد نیست. طبق استانداردهای جهانی قوام عسل می‌تواند سیال، چسبناک یا تا حدی متبلور شده باشد. عسل به دلایل متعددی می‌تواند شکرک بزند که نسبت فروکتوز به گلوکز اولین آن است.

اساساً یک محلول فوق اشباع از دو قند گلوکز و فروکتوز تشکیل می‌شود. در حالی که فروکتوز به راحتی حل می‌شود، گلوکز حلالیت کمتری دارد و همین موضوع باعث ایجاد بلور یا همان شکرک خواهد شد. وقتی سطح گلوکز در عسل افزایش می‌یابد، پدیده شکرک زدن روی می‌دهد.