یک استاد اقلیم شناسی؛

وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی است/ دریاچه را فدای سیب‌هایی می‌کنیم که روی دستمان باد می‌کند!

استاد اقلیم شناسی دانشگاه تبریز می گوید وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی است و مسئولین محترم بیشتر تمایل دارند وضعیت مطلوب را در مقایسه با سال‌های پیش نشان دهند، اما آنچه مهم است، آمار میانگین در خصوص این دریاچه است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، بهروز ساری صراف، استاد اقلیم شناسی دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار تابناک در آذربایجان‌شرقی، با بیان این مطلب گفت: حجم دریاچه ارومیه به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسیده و این یکی از بحرانی‌ترین وضعیت‌های ممکن از زمان تشکیل ستاد احیای دریاچه است.

وی اضافه کرد: دبیر کارگروه ملی احیاء دریاچه ارومیه، که استاندار آذربایجان‌غربی نیز هستند، در خبری، خبر از وضعیت مطلوب دریاچه دادند، چرا که آمار‌های فعلی را با سال پیش مقایسه کردند و وضعیت را خوب ارزیابی کردند.  در حالی که این درست نیست، باید با میانگین مقایسه کرد و اگر وضعیت فعلی را با آمار‌های میانگین مقایسه کنیم واقعا وضعیت دریاچه بحرانی است.
 وی با بیان اینکه تراز آبی دریاچه در حال حاضر، ۱۰/۱۲۷۰ متر است که به گفته دبیر کارگروه ملی ستاد احیا، نسبت به سال گذشته، بیش از ۳۰ سانتیمتر افزایش ارتفاع دارد. اما از یاد نبریم که زمانی این تراز ۱۲۷۴ متر بود، حدود ۴ متر بیشتر از آمار فعلی!
وی افزود:  حجم دریاچه نیز در حال حاضر،  یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب گزارش شده، این آمار نیز وضعیت چندان خوبی نیست.
صراف خاطرنشان کرد: این آمار نشان می‌دهد، بسیاری از اقدامات موفق نبوده است. ما نخواستیم و نتوانستیم در زمینه کاهش تبخیر کاری انجام بدهیم.
 وی افزود: وقتی گزارش میشود که ۲۰۰ ملیون متر مکعب آب بالا آمده، از نظر بنده دردی را دوا نمی‌کند و هیچ موجب شفا و حیات دریاچه نیست. وی در پاسخ به این سئوال که در این شرایط چه کار‌های اورژانسی می‌توان انجام داد، گفت: یکی از نمایندگان محترم گفتند که آب دریاچه را صرف کشاورزی و سیب‌هایی کردیم که هیچ مشتری ندارند و روی دستمان باد کردند.
وی خاطرنشان کرد:  چرا ما باید کشاورزی را بدین شکل ادامه بدهیم؟ چه کسی زور و اجبار می‌کند که در شرایطی که صنایع تبدیلی نیست، امکان صادرات نیست و بازار مصرف داخلی اشباع شده، به روند کشاورزی خود بدون توجه به بهبود شیوه‌های آبیاری و ارتقا کیفیت بهره‌وری، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ادامه بدهیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ستاد احیای دریاچه به یک جمع بندی ۲۷ موردی در خصوص احیاء دریاچه رسیده است، گفت:  اولین آنها، کنترل و صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی است یعنی کاهش ۴۰ درصدی آب بخش کشاورزی.
وی افزود: این کاهش به این معنا نیست که کشاورزی متوقف شود، بلکه بدنی معناست که شیوه‌های نوین آبیاری استفاده شود، کیفیت بهره‌وری افزون شود، پس همان سطح و مساحت زیر کشت می‌رود ولی آب کم مصرف می‌شود.
صراف گفت: چه موانعی هست که این مسئله اجرا نمی‌شود، شاید بحث‌های سرمایه‌گذاری لازم است؛ استاندار جدید آذربایجان شرقی، جناب آقای سرمست به این مسئله اشاره کردند و گفتند برای ادامه احیاء دریاچه باید عزم ملی باشد، جناب آقای عارف هم اشاره کردند که  مشکل دریاچه ارومیه مشکل محلی نیست و  مشکل ملی است. امیدواریم در دولت جدید احیاء دریاچه ارومیه به قوت ادامه پیدا کند.