آذربایجان غربی، مرکز تولید سیب کشور

آیا می‌دانید که سیب، میوه ای بسیار محبوب بوده و 80 درصد از مردم در جهان آن را مصرف می‌کنند و کشور چین به تنهایی تقریباً نیمی از کل محصول سیب در جهان را تولید می کند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، سیب یا پادشاه میوه‌ها ابتدا در جنوب قزاقستان به وجود آمده و بعدأ در سراسر چین و سپس سایر کشورها پخش شد. در قزاقستان سیب به عنوان Alma شناخته می شود و در منطقه مورد نظر این کشور به عنوان آلماآتا شناخته می‌شود، به معنی “پدر همه سیب‌ها”.

سیب از مهم ترین میوه های مورد علاقه ایرانیان بوده و حتی در سفره هفت سین نیز قرار داده می شود.

همچنین سیب نماد سلامتی است. ضرب‌المثل معروفی می‌گوید: «کسی که روزانه یک سیب بخورد، به پزشک نیازی نخواهد داشت».

بیش از ۷۵۰۰ رقم سیب در دنیا وجود دارد و در ایران نیز حدود ۴۰ رقم از انواع سیب تولید می شود.

در سال ۲۰۲۲ تخمین زده می شود که حدود ۹۰ میلیون تن سیب در سراسر جهان تولید شده است که چین تقریباً نصف این مقدار را تولید کرده و مقام اول را به خود اختصاص داده است.

آمریکا با بیش از ۷ درصد تولید دنیا دومین تولیدکنندهٔ مهم بوده‌است. ترکیه جایگاه سوم و ایران جایگاه چهارم را دارد.

ایران نیز با حدود ۴٫۵ میلیون تن تولید سیب در رده چهارم دنیا قرار گرفته اما به دلیل کیفیت پایین تولید و ضعف در صادرات، متاسفانه نتوانسته جایگاه مناسبی در مورد این محصول داشته باشد.

 

آذربایجان غربی مرکز تولید سیب در ایران

 

آذربایجان غربی با دارا بودن ۶۵ هزار هکتار باغات سیب که ۵۰ درصد کل باغ های این استان را تشکیل می‌دهد، توانسته‌است با تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن محصول با تولید ۲۰ تن در هکتار به قطب سیب درختی کشور تبدیل شود.

همچنین بر اساس آمارهای اعلامی حدود ۲۵ درصد از سیب کشور در آذربایجان غربی تولید شده و این استان هم از لحاظ کمی و هم کیفی در تولید سیب، مقام اول کشور را دارد.

سیب تولیدی آذربایجان غربی با توجه به مرغوبیت جایگاه خاصی در سبد میوه شهروندان کشور ایفا کرده و در کنار این موضوع توانسته در بازارهای جهانی نیز جایگاهی ویژه داشته باشد.

صادرات سیب درختی آذربایجان غربی به کشورهای همسایه نظیر ترکیه و عراق، منطقه قفقاز و روسیه موضوعی است که همواره در صدر و تیتر اخبار رسانه‌ها بوده و دلگرمی تولید کنندگان را در پی داشته‌است.

گردش مالی بالای موجود در این بخش به همراه صنایع تبدیلی و تکمیلی موجود در استان باعث شده که ۶۰ هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از ۴۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم یعنی در مجموع حدود ۱۰۰ هزار نفر در این زمینه اشتغال داشته باشند.

میزان برآورد تولید سالانه سیب در استان حدود ۱.۲ میلیون تن است که شامل ارقام عمده تولیدی گلدن و رد دلیشیز هست که در شهرستان‌های اورمیه، سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده، پیرانشهر و میاندوآب تولید می‌شود.