آشنایی با حریف تاجیکستانی تراکتور در آسیا؛ تقابل دوباره با همبازی شجاع و تیمی متزلزل

روشن کلاب تاجیکستان در شرایطی مقابل تراکتور می‌گیرد که یک سرمربی ایرانی روی نیمکت خود دارد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، زمانی که به نقشه جغرافیایی کشور تاجیکستان نگاه می‌کنیم، در جنوبی ترین نقطه کشورشان به نام شهر برمی‌خوریم به اسم «کولاب» که تاریخی کهن دارد که البته بخشی از تاریخ کشورمان ایران را هم در بر می‌گیرد؛ کولاب یکی از قدیمی‌ترین شهرهای تاجیکستان است که در استان خَتلان قرار دارد. پیشینه این شهر به ۲۷۰۰ سال می‌رسد. باستان‌شناسان در این شهر قلعه‌ای یافته‌اند که قلعه کولاب نام دارد. این قلعه مربوط به زمان هخامنشیان (سده ۴ پیش از میلادی)، زمان یونان غربی و دولت‌اری کوشانیان می‌باشد.

با این حال، این روزها دیگر برای فوتبال‌دوستان ایرانی، این شهر را با نام تیمی می‌شناسند که در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲ قرار است با تراکتور تبریز دیدار کند و شاگردان اسکوچیچ مدتی است که خودشان را برای جدال با نماینده فوتبال تاجیکستان آماده می‌کنند. روشن‌کلاب در لیگ فصل ۲۰۲۳-۲۴، پس از استقلال تاجیکستان به مقام نایب‌قهرمانی دست یافت و تیمی است که در کشور خودش از محبوبیت خاصی برخوردار است اما برای تقابل با تراکتور وضعیت متفاوتی دارد.

این گروه مثل سایر گروه ها ۴ تیمی بود اما وقتی موهون‌باگان هند در هفته دوم راضی به سفر به تبریز و بازی با تراکتور نشد، از طرف (AFC) محروم و از مسابقات کنار گذاشته و نتیجه هفته اول این تیم نیز از جدول حذف شد و حالا تنها گروه ۳ تیمی لیگ قهرمانان آسیا ۲، گروه (A) است و تراکتور با ۳ امتیاز در صدر این گروه قرار دارد. تراکتور در هفته اول در خاک دوحه سه گل به الوکره قطر زد و دیدار هفته دوم این تیم مقابل موهون‌باگان نیز به دلیل عدم حضور میهمان برگزار نشد.

ناامید از قهرمانی و سرحال در لیگ، ناکام در آسیا

پیش از این دیدار، با تصمیم فدراسیون فوتبال تاجیکستان بازی این تیم مقابل خوجند که رقیب روشن برای کسب رتبه دوم جدول است، لغو شد ولی این تیم در لیگ فرم خوبی داشته است. آخرین شکست روشن در لیگ برابر استقلال تاجیکستان بود و این تیم در سال ۲۰۲۴، تنها دو شکست داشته که یکی دیگر از آن‌ها هم مقابل وخش تاجیکستان بوده است. البته که روشن‌کلاب در مسابقات آسیایی شرایط متفاوتی داشته و اگرچه در ابتدا مقابل نماینده فوتبال هند به تساوی رسید و یک امتیاز کسب کرد اما در بازی دوم خود که مقابل الوکره برگزار کرد، با نتیجه یک بر صفر شکست خورد تا این تیم از نظر امتیازی، بدترین فرم را در گروه (A) سطح دوم مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را داشته باشد.

یک چهره ایرانی روی نیمکت و ۸ خارجی

آخل‌الدین توردیف در تابستان هدایت این تیم را واگذار کرد و مسعود نظرزاده به عنوان سرمربی جدید روشن‌کلاب معرفی شد تا پروژه این تیم را عهده بگیرد. نظرزاده که ۴۱ سال سن دارد، اولین تجربه مربیگری خود را تجربه می‌کند و تا پیش از این در دوران بازیگری خود برای تیم‌هایی چون مس رفسنجان، برق شیراز، شاهین بوشهر، مس کرمان و پدیده مشهد بازی کرده بود و او به عنوان دفاع کنار، با تیم‌های مختلفی از لیگ دهم تا لیگ پانزدهم مقابل تراکتور قرار گرفت که آمارش به عنوان بازیکن در ۸ بازی، ۳ برد، ۱ تساوی و ۴ شکست بوده است. همچنین در میان بازیکنان تراکتور، او یک آشنا هم دارد؛ شجاع خلیل زاده در لیگ دوازدهم زمانی که پیراهن نارنجی مس را به تن می‌کرد با نظرزاده همبازی بود و حال این دو نفر در قامت سرمربی-بازیکن مقابل هم قرار خواهند گرفت.

این تیم ۸ بازیکن خارجی هم دارد که البته بسیاری از آن‌ها اغلب نیمکت‌نشین هستند اما باز هم در دیدارهای اخیر به چهره‌هایی چون ساموئل اوفری (مدافع میانی-غنا)، دامشد مکسوموف (وینگر چپ-روسیه) و کوجو ماتیچ (مهاجم نوک-بوسنی و هرزگووین) بیشتر اعتماد شده اما مشخصا این ۳ بازیکن خارجی تا پیش از انتقال به لیگ تاجیکستان، در سطوح پایین لیگ‌های کشور خودشان مشغول بازی بودند و حضورشان بعید است برای تراکتور دردسرساز باشد.

سه عنصر تهاجمی و زهرداری که نباید دسته کم گرفته شوند!

این تیم تاجیکستانی که با سیستم ۲-۳-۵ بازی می‌کند، در خط حمله خود اغلب بختیار ظریپوف و عزیزبک سلطانوف حضور دارند که البته در مجموع تمام بازی‌ها هر دوی آن‌ها از در فصل گذشته با ۵ گل زده از ستاره‌های این لیگ بودند. در این فصل نیز عزیزبک توانسته ۴ بار برای تیمش گل بزند که از سایر نفرات این تیم فرم بهتری داشته است. همچنین لازم به ذکر است عزیزبک خایتوف که ۲۱ سال سن دارد و به عنوان هافبک دفاعی برای تیمش بازی می‌کند، تنها ملی‌پوش تاجیکستان است که در آخرین اردوی ملی هم برای تیمش بازی نکرد.