هفت برند قلدر که با بازار خودرو ایران آشتی کردند؛ کامبک سلاطین به ایران!

واردات خودرو آمریکایی به ایران کماکان ممنوع است، اما ظرف یکی، دو سال گذشته بنز و بی‌ام‌و و دوجین برند قلدر دیگر به ایران برگشتند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، فروش خودرو وارداتی با همه عیب و ایراد‌ها و روند قطره‌چکانی که داشته، به ایستگاه چهارم در سامانه یکپارچه رسیده است.

چهارمین مرحله عرضه خودرو وارداتی ۱۱ آذر امسال کلید خورد و بیش از ۳۰ مدل مختلف در دسترس متقاضیان قرار گرفت. از اسفند ۱۴۰۱ که فصل جدیدی از واردات خودرو به کشور آغاز شده، تقریبا اغلب برند‌های معروف و نامدار جهانی مجوز بازگشت به ایران را پیدا کرده‌اند و باوجود انتقاد‌هایی که به واردات خودرو مطرح می‌شود، در سامانه یکپارچه جانبازان و متقاضیان عادی قرار گرفتند. خودرو‌های آمریکایی همچنان پشت سد واردات ایستاده‌اند، اما شرکت‌های وارد‌کننده طبق سقف ارزش دلاری که برای آنها تعیین شده روی مدل‌های مختلفی از بنز، بی‌ام‌و، آئودی، فولکس‌واگن، تویوتا، رنو و لکسوس و سایر برند‌ها رفته‌اند.

مرسدس بنز در این مقطع فعلا ۹ نماینده به سامانه یکپارچه خودرو جانبازان معرفی کرده است. راسا موتور خاورمیانه چهار نسخه از محصولات مرسدس بنز را به ایران آورده و پنج‌تا دیگر به اسم شرکت ستاره ایران در سبد محصولات وارداتی قرار گرفته است.

مرسدس بنز A۱۸۰ در هر دو نسخه سدان و هاچبک توسط شرکت ستاره ایران به کشور آمده و مرسدس بنز C۱۸۰، CLA۱۸۰ و B۲۰۰ را هم باید گزینه‌های دیگر وارداتی از مرسدس بنز حساب کنیم.

واردات مرسدس بنز به ایران اوایل دهه ۱۳۳۰ استارت خورد و حالا بعد وقفه پنج، ساله شاهد ورود اقتصادی‌ترین مدل‌های این برند به کشور هستیم.

آئودی؛ چهار محصول

بازگشت آئودی به ایران احتمالا برای علاقمندان به بازار خودرو با دست‌به‌دست شدن ویدئو‌های تبلیغاتی و تحویل آئودی Q۴ برقی به سلبریتی‌ها تداعی می‌شود، اما برند سرشناس آلمانی به‌جز این محصول سه خودرو دیگر را نیز به کشور آورده است.

کامبک سلاطین به ایران!واردات خودرو مشمول مدل‌های ۲۰ هزار دلاری می‌شود و اگر خودرویی بیشتر از این سقف ارزش داشته باشد می‌تواند از مسیر واردات خودرو جانبازان به کشور اضافه شود

آئودی Q۳ اسپرت‌بک و آئودی A۳ با موتور ۱.۴ لیتر توربو به ایران آمدند و آئودی A۴ از موتور دو لیتر توربو استفاده می‌کند.

لکسوس؛ یک محصول

لکسوس ES۲۰۰ تنها محصول وارداتی این برند در ماه‌های گذشته بوده است. سال ۲۰۱۶ آخرین نسخه‌های آن روز‌های لکسوس ES در خیابان‌های تهران و برخی شهرستان‌ها به‌چشم می‌خوردند و حالا شرکت آذریوردسال که سراغ برند‌های مختلفی برای واردات به ایران رفته، روی لکسوس ES۲۰۰ دست گذاشته است.

لکسوس ES۲۰۰ سوای همه تعریف و تمجید‌ها در آیتم فنی، اساسا یک خودرو ۳۵ هزار یورویی است و امکان وارداتش فقط برای جانبازان ۷۰ درصد ویژه فراهم شده.

فولکس واگن؛ چهار محصول

فولکس‌واگن گلف GTI هشتمین نسل از این هاچبک قدیمی است که با ارزشی معادل ۳۰ هزار دلار توانسته در سبد خودرو‌های وارداتی جانبازان قرار بگیرد.

فولکس‌واگن گلف با هر دو نسخه ۱.۵ لیتر و دو لیتر پا به ایران می‌گذارد، اما شرکت ماموت‌خودرو به واردات یک مدل راضی نشده و فولکس‌واگن تیگوان و فولکس‌واگن اطلس را به‌عنوان دوتا از مدل‌های کراس‌اوور به جمع مدل‌های وارداتی اضافه کرده است.

تویوتا؛ از کمری تا راوفرو

تویوتا پرتکرارترین اسم بین برند‌های وارداتی است. بیش از ۲۰ ردیف محصول از تویوتا در فهرست خودرو‌های وارداتی به‌چشم می‌خورد که البته این وسط گاهی بیش از یک شرکت برای واردات محصولی مثل تویوتا کمری دو هزار سی‌سی دست به کار شده‌اند.

تویوتا هایلندر، تویوتا راوفرو، تویوتا آوالون و تویوتا ونزا فقط بخشی از مدل‌های متنوع تویوتا به‌حساب می‌آیند که بخش اعظم آنها به‌خاطر سقف ارزش واردات خودرو فقط قابلیت عرضه در سامانه یکپارچه جانبازان را خواهند داشت.

بی‌ام‌و؛ شش محصول

بی‌ام‌و فعلا با شش مدل مختلف به ایران برگشته است. بی‌ام‌و ۱۱۶ و بی‌ا‌م‌و ۱۲۰ را باید هاچبک‌های جدید بی‌ام‌و در ایران بدانیم.

بی‌ام‌و ۳۱۸ و بی‌ام‌و ۲۲۰ در دسته خودرو‌های سدان می‌ایستند و نهایتا بی‌ام‌و X۱ و بی‌ام‌و X۲ به‌عنوان شاسی‌بلند‌های بی‌ام‌و در دسترس متقاضیان قرار گرفته‌اند. همه مدل‌های بی‌ام‌و بیش از ۲۰ هزار دلار قیمت دارند و مسیر واردات آنها از سامانه خودرو جانبازان می‌گذرد.

رنو؛ یک محصول 

رنو اواخر دهه ۹۰ بی‌خیال فعالیت در ایران شد، اما با ازسرگیری واردات خودرو به ایران، شاهد عرضه کولئوس SE هستیم.

حجم ۲.۵ لیتری موتور رنو کولئوس SE مهمترین نکته در بخش فنی است و از همه مهمتر اینکه با یک مدل ۲۵ هزار دلاری سروکار داریم. قیمت رنو کولئوس وارداتی مدل ۲۰۲۴ با این اوصاف باید چیزی نزدیک یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان باشد، اما همانطور که احتمالا درجریان هستید، قیمت خودرو‌های وارداتی با فرمول خاصی محاسبه می‌شود و در ایران می‌تواند تا دو برابر بازار جهانی تعیین شود.