واکسن معجزه نمیکند اما در پیشگیری از مرگ بیماران بسیار کارآمد است

براساس بررسی آماری در استان از اول تیر ماه تا کنون از ۲۵۳۴ فوتی باPCR مثبت ؛۸۷/۳ درصد از فوتی ها هیچ واکسنی دریافت نکرده بودند، ۴/۶ درصد دوز اول ،۵/۸ درصد دوز دوم و فقط* ۰/۴ درصد سه دوز واکسن زده بودند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز ، دکتر سید جلیل موسوی دبیر قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی واکسیناسیون در تشریح این خبر گفت ،آمار دوز سوم بالای ۱۸ سال، ۳۴/۴ درصد است و پوشش واکسیناسیون دوز اول ۵ الی ۱۱ سال ۱۳/۳ درصد است که این آمار چندان رضایت بخش نیست.

در موج ششم ابتلا بچه ها به صورت سرپایی فراگیر و گسترده است و نیز حدود ۱۳ درصد از بیماران بستری را کودکان زیر۱۴ سال شامل میشود.

در حوزه رعایت دستورالعمل های بهداشتی ؛ رعایت بهداشت فردی ۳۷ درصد ؛ استفاده از ماسک ۳۲ درصد ؛ رعایت فاصله گذاری ۳۳ درصد ؛ تهویه مناسب ۳۹ درصد و در کل رعایت شیوه نامه های بهداشتی ۳۲ درصد است که این بیانگر ساده اندیشی و سهل انگاری است و میدان دادن به گسترش و شیوع هرچه بیشتر اومیکرون میباشد لذا با عنایت به امار مذکور نکات زیر را متذکر میشویم:

۱. تکمیل واکسیناسیون ( دریافت سه دوز ) در پیشگیری از مرگ بیماران بسیار موثر و کارامد است و انتظار است مردم عزیز در تکمیل واکسیناسیون خود فرصت را از دست ندهند.

۲. اثر بخشی دوز اول تقریبا هیچ ، دوز دوم حدودا ۳۰ درصد و دوز سوم ۷۰ الی ۹۵ درصد است که این اثر بخشی بیشتر در پیشگیری از شدت و وخامت بیماری به ویژه در مرگ و میر است.

۳. والدین در واکسیناسیون فرزندان ۵ سال به بالاتر شتاب کنند. در این موج بیشتر مراقب بچه ها باشیم و با مشاهده علائم هشداردهنده به مراکز درمانی معتبر مراجعه کنیم .

۴. واکسیناسیون لازم است ولی کافی نیست. واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه ها لازم و ملزوم و مکمل هم هستند .هم میهنان باید هر دو را جدی بگیرند.

۵. ظرفیت واکسیناسیون در استان تا ۱۰۰هزار واحد در روز میباشد و استقبال مردم از این امر مهم و حیاتی در تامین سلامتی انها و کاستن از بار بیماری و بستری بسیار اهمیت دارد.

 

در نهایت باتوجه به شیب تند بیماران و مراجعات سرپایی، بستری و فوتی انتظار است تمامی مسئولین به طور جدی پا کار باشند و مردم هم فعالانه و مشتقانه همراهی کنند تا انشا الله موج ششم را با کمترین تلفات ، خسارات و فوتی ها پشت سر بگذاریم