تولید سالانه بیش از ۱۶هزار تن انواع آبزی در آذربایجان غربی

مدیر شیلات استان: امسال در آذربایجان غربی بیش از 16 هزار تن آبزی از جمله ماهیان سرد آبی، گرم آبی، زینتی، آرتیمیا، بچه ماهی و زالو تولید شده و این استان را در میان استان های غیرساحلی به قطب تولید آبزیان تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز ، مدير اداره شيلات و آبزيان آذربايجان غربي گفت: پارسال بالغ بر 16 هزار تن انواع آبزيان در منابع آبي و مراكز توليد آبزيان استان توليد و به بازار مصرف عرضه شده است كه پيش بيني مي شود اين رقم تا پايان سالجاري به 16 هزار و 500 تن برسد.

محمدباقر قريشي افزود: وجود منابع غني و متنوع در آذربايجان غربي باعث شده اين استان چند سال متوالي رتبه اول كشور را در توليد ماهي از منابع آبي كشور در بين استانهاي غير ساحلي به خود اختصاص دهد.

قريشي، با بيان اينكه از مجموع آبزيان توليدي 9 هزار تن سردآبي و 7.5 هزار تن نيز گرمابي است،گفت: درسال گذشته 100 تُن مازاد توليد به كشورهاي عراق، جمهوري آذربايجان، ارمنستان، روسيه و كشورهاي اروپايي صادر شد.

وي افزود: درحال حاضر در زمينه سردآبي گونه ماهي قزل آلاي رنگين كمان و در زمينه گرمابي ماهيان،كپور ،آمور، فيتوفاگ و بيگ هد در مزارع و منابع آبي آذربايجان غربي پرورش داده مي شوند.

قريشي تصريح كرد: 412 مزرعه پرورشي و بهره داري از منابع آبي آذربايجان غربي در اين استان فعاليت دارند و در اين رابطه براي دو هزار و 600 نفر بطور مستقيم و يك هزار نفر بطور غيرمستقيم اشتغال ايجاد شده است.

قريشي اضافه كرد: آذربايجان غربي با وجود منابع آبي غني و متنوع، از استانهاي موفق در زمينه توليد انواع آبزيان بوده و عمده ترين آبزيان صادراتي در اين استان شامل ماهيان پرورشي از جمله قزل آلا و ماهي كپور است