اجرای ٣٠ پروژه بازآفرینی شهری برای ارتقای کیفیت زندگی در مناطق کم برخوردار / ثبت نام ٩٣ هزار و ١۴٨ خانوار در نهضت ملی مسکن

جلسه شورای تأمین مســکن و ستاد استانی بازآفرینی شهری با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی، مدیرکل راه و شهرسازی استان و اعضای جلسه با محوریت ارائه گزارش عملکرد قیر رایگان بازآفرینی شهری، قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و بررسی روند پیشرفت اجرای نهضت ملی مسکن برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز ،مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در این جلسه مساحت بافت ناکارآمد استان را ۶ هزار و ۵٨٨ هکتار عنوان کرد و افزود: ۵٢۴ هزار و ۴٧۴ خانوار در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند که برای ارتقای کیفیت زندگی ساکنان بافت ناکارآمد ٣٠ پروژه بازآفرینی با میانگین پیشرفت اجرایی ٨٣ درصد به ارزش ۵١٧ میلیارد ریال اجرا شده است.

سیدمحسن حمزه‌لو، احداث مدرسه ١٢ کلاسه، خانه سلامت، خانه محله، تأمین روشنایی معابر، احداث خانه سلامت، کتابخانه عمومی، سالن ورزشی را از جمله پروژه‌های بازآفرینی شهری برشمرد و ادامه داد: سهیمه قیر رایگان بازآفرینی شهری برای بهسازی و آسفالت معابر محلات هدف به ارزش ۴٠٠ میلیارد ریال برآورد می شود.

وی به ضرورت ایجاد وحدت رویه در فرآیند احیا، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری و تعیین محدوده‌های مشخص تاکید کرد و گفت: طرحهای بهسازی و نوسازی در چهارچوب طرحهای توسعه شهری اعم از جامع و تفصیلی با رعایت اصول شهرسازی، فنی و معماری تهیه می‌شود.

حمزه‌لو یادآور شد: این طرح‌ها دربرگیرنده کاربری‌های جدید و موردنیاز محدوده معینی از بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری بوده و اجرای آنها متضمن تأمین خدمات عمومی و زیرساخت‌های شهری از قبیل شبکه‌های دسترسی و گسترش خدمات شهری، فضای سبز و دیگر نیازمندی های شهری است.

دبیر شورای مسکن آذربایجان‌غربی در خصوص پیشرفت نهضت ملی مسکن تصریح کرد: میزان اراضی تأیید شده براي برنامه چهار ساله از طریق الحاق، تغییر کاربري و مسکونی به مساحت ۴هزار و ۴٢۶ هکتار اعلام می شود و تا به امروز ٩٣ هزار و ١۴۸ خانوار در نهضت ملی مسکن ثیت نام کرده اند.

حمزه‌لو از تفاهم نامه و همکاری با دستگاه هاي متولی جهت تأمین ٢ هزار و ٨۵ واحد مسکن خبر داد و افزود: همجنین به موجب توافق و دستورالعمل «خرید، معاوضه و تهاتر اراضی» اولیه بین اداره کل راه و شهرسازی و مالکان شخصی زمین مقرر شده پس از طی مراحل قانونی به محدوده شهری الحاق و سهم مالکان و دولت برابر توافق واگذار شود.

سهمیه ابلاغی استان از نهضت ملی مسکن تولید سالانه ۴۴ هزار و ٧۴١ واحد مسکونی تعیین شده است.