سازمان مرکزی تعاون روستایی موتور اقتدار در حوزه تجارت کشاورزی است

ساداتی نژاد در دیدار با مدیران تعاون روستایی بر ضرورت پایش و نظارت زنجیره تأمین از مزرعه تا تولید و توزیع عادلانه کالاهای اساسی با توزیع هوشمند در کشور تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، ساداتی نژاد وزير جهاد كشاورزي با حضور در جلسه مديران ستادي و استاني سازمان مركزي تعاون روستايي ايران با تبريك اعياد شعبانيه و روز جانباز به كليه جانبازان كشور به ويژه جانبازان جهادكشاورزي به عنوان پاسداران وطن، تصریح کرد: اساسنامه سازمان مركزي تعاون روستايي ايران در اصل اساسنامه سازمان تجارت کشاورزی ايران است كه حمايت از توليد كننده و مصرف كننده را سرلوحه كار خود قرارداده است و اين سازمان يكي از موتورهاي  اقتدار در حوزه تجارت به شمار مي رود چرا كه قرار است اين سازمان براساس قانون، مزرعه را به سفره مردم متصل كند. 

وي با اشاره به دو بحث “توزيع عادلانه” و “ارزان سازي مواد غذايي” اظهار داشت: با عنايت به اينكه مصرف اقلام خوراكي خانوار روزانه و به صورت مستمر است و برخلاف ساير حوزه مقطعي نيست بايد پايش و نظارت زنجيره تأمين از مزرعه تا توليد صرفاً در اختيار يك نهاد قرار گيرد و در دولت سيزدهم وزارت جهادكشاورزي متولي اين امر شده است.

ساداتي نژاد با اشاره به مشكلات سابق در حوزه توزيع و قيمت بالاي اقلام اوليه مصرفي خانوار از جمله مرغ، گوشت، برنج و … خاطرنشان کرد: این مشکلات موجب شد تا در سال گذشته شاهد تشكيل صف هاي طولاني و قيمت هاي نادلاعانه باشیم.

این مسئول تأکید کرد: سازمان مركزي تعاون روستايي ايران با كمك شركت هاي دانش بنيان و از طريق “هوشمندسازي توزيع” موفق شد علاوه بر از بین بردن صف هاي طولاني، اقلام ضروري را بدون كمترين هزينه به درب منازل كليه آحاد جامعه برساند و هم قيمت ها را در سطح معقولي نگه دارد.

وي با اشاره به مردمي بودن سازمان مركزي تعاون روستايي ايران گفت: يكي از برنامه هاي وزارت جهادكشاورزي در سال 1401 ارزان سازي مواد غذايي است و از همين رو تنظيم بازار به سازمان مركزي تعاون روستايي واگذار شده است تا با استفاده از جوانان و نخبگان با انگیزه و از طريق افزايش بهره وري اين رسالت را به خوبي انجام دهد.

وزيرجهادكشاورزي با اشاره به عدم دخالت دولت در بازار بيان داشت: البته ما با دخالت دولت و قيمت هاي دستوري در بازار موافق نيستيم اما تا زماني كه يك بخش قوي و قابل اعتماد وجود نداشته باشد كه بتواند زنجيره توليد تا توزيع را به صورت كامل بر عهده بگيرد دولت مجبور است خود مسئوليت اين امر را به عهده بگيرد تا جامعه مجدداً دچار مشكلات سال هاي قبل نشود.

وي با گريزي به مسائل پيش آمده براي سازمان مركزي تعاون روستايي ايران در خصوص خريد ميوه شب عيد اظهار داشت: هنگامي كه در بازار مداخله صورت مي گيرد به تبع منافع برخي از افراد به خطر مي افتد و طبيعي است كه چنين هجمه هايي هم وجود داشته باشد.

ساداتي نژاد در پايان با مخاطب قرار دادن كليه مديران تعاون روستايي و اهميت پايش دائمي توزيع ميوه شب عيد، افزود:كليه مديران ستادي و استاني موظف هستند ميوه اي كه از مباشر خريداري شده را به صورت مستمر  از لحاظ كيفيت و اندازه مورد ارزيابي و نظارت قرار داده و در صورتي كه متناسب با شأن سفره مردم نبود مرجوع شود و در كليه مراحل تحويل و توزيع نظارت جدی صورت گیرد.