ویژه برنامه «موسیقی در آثار حکیم نظامی گنجوی» در ارومیه برگزار شد

ویژه برنامه فرهنگی «موسیقی در آثار حکیم نظامی گنجوی» به همت واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی در سالن صفی الدین اورموی شهرستان ارومیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، در این برنامه که با حضور جمعی از هنرمندان موسیقی محلی (عاشیقها) و شاعران شهرستان ارومیه برگزار گردید؛ موسیقی در اشعار و آثار حکیم نظامی گنجوی و استفاده این شاعر توانای ایرانی از اصطلاحات موسیقی در آثار منظوم خود با حضور کارشناس و مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی مورد بررسی قرار گرفت.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی در این خصوص طی سخنانی با اشاره به اشعار موجود در خمسه نظامی و اوزان موسیقی در این آثار گفت: حکیم نظامی گنجوی از شاعران آشنا با هنر موسیقی است که وجود بیش از یک هزار بیت در آثار این شاعر توانا از لغت ها و اصطلاحات موسیقی تأکیدی بر این موضوع می باشد.

داریوش علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ذکر نام های انواع موسیقی های بزمی، رزمی، درباری و مجلسی؛ در کنار استفاده نظامی گنجوی از نامهای ده‌ها آلات موسیقی و گوشه های ردیف موسیقی ایرانی در آثار خود از جمله «مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه» نشان از علاقه مندی نظامی به هنر موسیقی دارد.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری در ادامه سخنان خوددر خصوص وجه اشتراک آثار نظامی گنجوی و موسیقی عاشیقی در آذربایجان اظهار داشت: نظامی داستان‌های آن دوره را به سبکی خاص و شیوه هنرمندانه در قالب شعر به نظم درآورد و این درحالی است که داستان های موجود در موسیقی عاشیقی نیز این خصوصیات را دارا هستند و هنرمندان گمنام در دوره‌های مختلف تاریخی در آذربایجان این داستان های محلی را به نظم کشیده اند.

حکیم ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی ابن موید معروف به نظامی گنجوی را می‌توان در شمار شاعران بزرگ ایرانی همچون سعدی و فردوسی و حافظ و یکی از استادان مسلم ادبیات فارسی دانست که توانست سبک جدیدی از سرودن شعر را ایجاد کند و آن را به کمال برساند. نظامی گنجوی در ایجاد ترکیبات خاص و جدید در اشعار و آفرینش مفاهیم و مضامین جدید بسیار چیره دست و توان‌مند بود و به بهترین شکل ممکن از ترکیبات عربی در اشعار خود استفاده می‌کرد تا مهارتش به همگان نشان دهد.