برای حدود ۹۸ درصد اراضی ملی آذربایجان غربی سند تک برگی صادر شده است

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: با ایجاد قرارگاه ملی صدور اسناد اراضی کشاورزی سرعت صدور اسناد زمین‌های کشاورزی افزایش یافته است که استان‌های زنجان و آذربایجان غربی پیشرو در صدور این اسناد هستند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، محمدعلی شجاعی رئیس سازمان امور اراضی کشور امروز در نشست قرارگاه ملی صدور اسناد اراضی کشاورزی که به صورت وبینار با استانها برگزار شد، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های نظام مهندسی، کشاورزی و اتاق اصناف کشاورزی در صدور اسناد کشاورزی مورد توجه است.

وی افزود: به همین منظور تفاهمنامه‌ای نیز با نظام مهندسی کشاورزی و اتاق اصناف کشاورزی منعقد شده است و با ایجاد فضای همکاری کار صدور اسناد تسریع می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: برای ایجاد هم‌افزایی لازم، نقشه‌های اراضی کشاورزی موجود در کشور تطبیق داده و اختلافات احتمالی در نقشه دستگاه یکسان می‌شود.

حسین میررجبی معاون توسعه و ساماندهی اراضی سازمان امور اراضی نیز در این نشست گفت: برنامه زمان‌بندی سه ساله برای صدور اسناد اراضی کشاورزی وجود دارد و وظایف دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در این زمینه مشخص است و به‌صورت ماهانه موضوع رفع تداخلات و اسناد پیگیری می‌شود.

وی افزود: استان زنجان استان پیشرو در سنددار کردن اراضی به حساب می‌آید و بعد از این استان آذربایجان غربی نیز عملکرد مناسبی داشته‌ است. همچنین به هر استانی که در این زمینه تعلل کند، تذکر داده می‌شود.

در ادامه ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی نیز که به ‌صورت ویدئو کنفرانس در این مراسم حاضر بود، خاطر نشان کرد: با تلاش مسئولان استانی و مصوبات شورای حقوق بیت‌المال در جهت صدور اسناد کشاورزی از استانهای پیشرو هستیم؛ به‌طوری که دو میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی استان تعیین تکلیف و برای آنها سند صادر شده است.

وی افزود: امیدواریم که بتوانیم با سنددار کردن اراضی کشاورزی از هرگونه تجاوز و تغییر کاربری به آنها جلوگیری به عمل آوریم.

عتباتی ابراز امیدواری کرد که از ظرفیت کمیسیون رفع تداخلات برای سنددار کردن اراضی کشاورزی استفاده شود و آذربایجان غربی اولین استان در زمینه تعدد برگزاری این جلسات و پیگیری امورات در این زمینه در سطح کشور است.

وی ادامه داد: برنامه‌های فرهنگی تبلیغی و رسانه‌ای برای اطمینان بخشی به کشاورزان نیز برای اجرای سریع‌تر این طرح مورد نیاز است که در استان به این موضوع توجه شده است.

اکبر کرامتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه رفع تداخلات اراضی کشاورزی و ملی در اولویت کارهای اجرایی سازمان قرار دارد، افزود: اجرای طرح رفع تداخل اقدامی برای کاهش نگرانی بهره برداران و به نفع اراضی ملی و کشاورزان است و در این راستا از ۳۲۰۰ هزار پلاک شناسایی شده دارای تداخل، تا کنون به تعداد ۵۸۳ پلاک رفع تداخل شده است و در این زمینه رتبه یک کشوری را داریم.

کرامتی بر اهمیت صدور اسناد اراضی کشاورزی تاکید کرد و گفت: صدور اسناد به معنای هویت بخشیدن به اراضی کشاورزی است.