رشد ۱۷ درصدی پرداخت زکات در آذربایجان‌غربی

میزان جمع‌آوری زکات آذربایجان‌غربی در سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ۱۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، عزیز سهندی، مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌غربی و دبیر شورای زکات استان در سومین جلسه شورای زکات آذربایجان غربی که با حضور اعضای این شورا و اعضای دستگاه‌های اداری استان برگزار شد، بیان کرد: میزان جمع‌آوری زکات آذربایجان‌غربی در سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ۱۷ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: مردم خیر ومومن آذربایجان‌غربی در ۱۱ ماهه سال جاری بیش از ۸۰ میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان زکات پرداخت کرده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: این رقم شامل ۳۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان زکات مستحبی، ۲۵ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان زکات واجب، ۲۱ میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان زکات فطریه و کفارت و  یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان زکات موردی بوده است.

وی بیان کرد: ارومیه با ۱۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان زکات پرداختی در استان پیشرو بوده و مهاباد با ۹ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان و میاندوآب با ۸ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان زکات پرداختی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سهندی تاکید کرد: عملکرد شورای زکات ارتباط مستقیم با عملکرد موثر و تلاش شبانه روزی مسئولان و مبلغان زکات داشته و از تمام کسانی که در این راه جهاد کرده‌اند نهایت تشکر را دارم.

وی یادآور شد: ۹۱ درصد از زکات جمع‌آوری شده برای رفع مشکلات مددجویان از جمله تهیه جهیزیه، بهداشت و درمان، کمک هزینه ‌های تحصیلی، آزادی زندانیان، تهیه مسکن و رفع نیازهای معیشتی و ۹ درصد بقیه برای اجرای طر‌حهای عمرانی و عام‌المنفعه هزینه می ‌شود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و رییس شورای زکات استان بیان کرد: آذربایجان‌غربی ظرفیت بالایی در پرداخت زکات داشته و لازمه این امر افزایش اهتمام تمام مسئولان و مبلغان زکات است.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم و احادیث معصومین (ع) در باره پرداخت زکات، عنوان کرد: بی‌تردید با مطالعه و تحقیق متوجه می‌شویم که پیشوایان اسلام زکات را از ضروریات دین دانسته اند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در صورت ورود و احساس مسئولیت تمام افراد جامعه در پرداخت زکات و خمس، بی‌تردید فقر از بین رفته و ریشه کن خواهد شد.

وی تصریح کرد: از تمام مردم مومن و مسلمان دعوت می‌کنم در پرداخت زکات خود اهتمام و جدیت داشته و دست فقرا و نیازمندان را بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی گفت: پرداخت زکات علاوه بر اجر و پاداش دنیوی، ثواب و معنویات فراوان اخروی را داشته و باید تمام مردم مسلمان جامعه در این راستا کوشا باشند.

وی با تشکر از عوامل اجرایی و اعضای شورای زکات، خاطرنشان کرد: عملکرد شورای زکات در سال جاری قابل تقدیر بوده و انتظار است شورای زکات استان در سال آتی بیش در حوزه تبلیغ، فرهنگ‌سازی و جمع‌آوری زکات اهتمام داشته باشد.