اجرای طرح جهش تولید در گندم زارها در بیش از ۲۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: طرح جهش تولید در گندم زارهای استان در سطح ۲۳۵ هزار و ۸۰۰ هکتار ازاراضی کشاورزی و زراعی استان اجرا می شود.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،جعفر وحدت در جلسه مربوط به اجرای این طرح و بررسی روند اجری آن در سطح استان  افزود: به رغم اینکه در سال اول اجرای این طرح هستیم شاهد اثرات مثبت طرح و استقبال خوب از آن هستیم و در بین زارعان نیز جایگاه مطلوبی برای اجرا پیدا کرده است‌.

وی ادامه داد: برای اجراي اين طرح برای کشت محصولاتی چون گندم، جو، نخود،عدس،علوفه، گلرنگ، کاملینا و گیاهان دارویی عقد قرارداد شده است.

وحدت اظهار کرد: ۱۵۶ هزار و ۵۵۹ هکتار از اراضی استان در این طرح زیر کشت گندم قرار گرفته است که در یکهزار و  ۱۴۴ روستا اجرا و ۱۶ هزار ۷۷۹ کشاورزدر این طرح  مشارکت دارند.

وی اظهار کرد: سطح بیمه شده مزارع ۵۸ هزار و ۷۶۴ هکتار بوده و در مجموع سطح زیر کشت استان از این برنامه ابلاغی ۱۸۰ هزار و ۱۵ هکتار است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: با توجه به اینکه مقرر شده است مقداری گیاهان جدید علوفه ای و روغنی در ادامه به این طرح اضافه شود،  تا کنون حدود سه تن نخود علوفه ای وارد استان و کشت شده است و قرار است ۱۵ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم نیز در پلدشت کشت شود.

وحدت ادامه داد: این محصول یارانه داراست و پیگیر کشت آن در چندین شهرستان هستیم و بخاطر کمبود علوفه کشت آن بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: در مرحله دوم کشت محصولات علوفه ای ۱۶ تن به استان ابلاغ شده است و مکاتبات لازم برای کشت بهاره محصول در حال انجام است.

وحدت افزود: نزدیک به ۳۶۰ تن سموم مختلف تخصیص داده شده که به زودی توزیع می شود، دستور العمل مصرف آن هم ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه باید ۳۸ درصد سطوح اجرایی استان زیر آیش سبز قرار گیرد، گفت: کشت محصولات علوفه ای جدید و حبوبات در این زمینه در دستور قرار دارد و ۴۰ هزار هکتار باید زیر ایش سبز باشد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: تا کنون با صرف ۳۰ میلیارد ریال اعتبار، ۵۳ دستگاه ادوات کشاورزی خریداری شده است که از این تعداد ۳۰ دستگاه کارنده مستقیم است که گام بسیار مهمی در جهت کمک به اجرای هر چه بهتر این طرح در استان است.

وحدت گفت: پیگیری همزمان همه دستگاه‌های مرتبط با اجرای طرح و بانک‌ها می‌تواند تاثیر بسیاری در تسریع روند اجرائی این طرح داشته باشد.