تخم گذاری بیش از ۸ هزار پرنده در تالاب‌های نقده

هشت هزار پرنده تالاب‌های فصلی و دائمی نقده تخم گذاری کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به وضعیت مناسب زیستی تالاب‌های این شهرستان گفت: جفت گیری و تخم گذاری بیش از هشت هزار پرنده در این تالاب‌های فصلی و دائمی صورت گرفته است .

اکبر محمدیان روز سه‌شنبه  با بیان اینکه فصل تخم گذاری این پرندگان تا اوایل خرداد ماه ادامه دارد، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود تخم گذاری پرندگان به بیش از ۱۰ هزار بال برسد.

وی ادامه داد: گونه‌های خشک زی مانند کبک، کبوتر، پرندگان شکاری و خانواده گنجشک سانان تخم گذاری کرده و گونه‌های آبزی و کنار آبزی به علت سرد بودن هوا به تازگی آشیانه سازی خود را آغاز کرده‌اند.

محمدیان افزود: کاکائی، حواصیل، اگرت، انواع چنگر، پرستوی دریایی، اردک سرسرخ، اردک تاجدار، انواع عقاب تالابی و اردک سرسفید که گونه حفاظت شده مختص این منطقه است، از جمله پرندگان تخم گذار این تالاب ها به شمار می‌روند.

وی یادآور شد: امنیت موجود به دلیل کنترل محیط بانان، پوشش گیاهی مناسب و عمق استاندارد آب باعث افزایش حضور پرندگان در تالاب‌های این شهرستان شده است.

محمدیان تاکید کرد: پنج تالاب دائمی تالاب «حسنلو»، «درگه سنگی»، «سلدوز»، «طالقان» و «یادگارلو» از جمله تالاب‌هایی است که هم اینک پذیرای انواع پرندگان مهاجر و بومی است.

وی با اشاره به اینکه تالاب‌های این شهرستان توسط یگان حفاظت محیط زیست به طور مستمر پایش می‌شود، اضافه کرد: بر حسب قوانین ملی و بین‌المللی میزان تهدیدهای زیستی پرندگان ساکن این تالاب‌ها به طور مرتب ارزیابی می‌شود.

آذربایجان‌غربی دارای ۳۰ تالاب فصلی و دایمی است که سالانه افزون بر ۶۰ هزار پرنده در این تالاب ها فرود می‌آیند.