کتابخانه های عمومی یکی از مهمترین پایگاه های فرهنگی در گسترش فرهنگ کتابخوانی مفید در جامعه محسوب می شوند

مدیرکل کل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی با محمدعلی حسین زاده، فرماندار شهرستان شاهین دژ دیدار و گفتگو کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان به همراه معاونین، کارشناسان ستادی و پری فرجی افشار، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شاهین دژ با محمدعلی حسین زاده، فرماندار این شهرستان دیدار و گفتگو کرد.

معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به نقش مهم کتابخانه های عمومی به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین پایگاه های فرهنگی در گسترش فرهنگ کتابخوانی مفید در جامعه گفت: همکاری سایر دستگاه های متولی فرهنگ در استان با کتابخانه های عمومی برای اجرای فعالیت های فرهنگی مشترک کتابخوانی کمکی برای کتابخانه ها خواهد بود که بتوانیم با همراهی همدیگر یک اتفاق فرهنگی منسجم و موثرتری رقم بزنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گفت: از برنامه های مهم اداره کل کتابخانه های عمومی حضور مداوم همکاران در مناطق کم برخوردار جهت جذب بیشتر این افراد به سمت و سوی کتابخوانی است تا ضریب نفوذ کتابخوانی را در جامعه و بالاخص در این مناطق افزایش داده و با آگاهی بخشی به مردم در کاهش آسیب های اجتماعی تاثیرگذار باشیم.

وی با اشاره به طرح «کتاب پیک» به عنوان یکی از استان های پیشگام در کشور در راه اندازی و اجرای این طرح  گفت: با شیوع بیماری کرونا و اعلام تعطیلی کتابخانه ها  از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، با حمایت و پشتکار همکاران تلاشگر کتابخانه های عمومی استان توانستیم با امانت دهی کتاب از طریق پیک کتاب به در منزل مخاطبان، از رسالت های کتابخانه های عمومی برای حفظ جامعه هدف خود موفق باشیم.

معصومی ادامه داد: نگاه ما نسبت به فضای مجازی یک نگاه رقابتی نیست، فضای مجازی مکمل فضای کتابخوانی است در حال حاضر تمامی کتابخانه های استان مجهز به شبکه اجتماعی هستند و به طور روزانه و مداوم فعالیت های متنوعی برای مخاطبان در این بستر اجرا می نمایند.

محمدعلی حسین زاده، فرماندار شهرستان شاهین دژ گفت: من همیشه از مجموعه فرهنگی کتاب و کتابخوانی حمایت می کنم و معتقد هستم اساس پیشرفت و رشد در هر مملکتی منوط به مطالعه کتاب می باشد.

وی با تاکید به دو مقوله فرهنگی و اقتصادی بیان داشت: ما اگر در حوزه اقتصادی مشکلی داشته باشیم  قابل جبران خواهد بود ولی کمبودها و مشکلات حوزه فرهنگی به هیچ وجه قابل جبران نیست.

فرماندار شاهین دژ بیان داشت: بسیاری از ناهنجاری های موجود در اجتماع از عدم مطالعه و کتابخوانی است، در جامعه ای که مطالعه در رأس امور قرار گیرد مردم آگاه به مسائل اجتماعی و فرهنگی خواهند بود.

حسین زاده با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند: شبی نیست که من و خانواده‌ام بخوابیم و کتابی نخوانده باشیم گفت: همانطور که مطرح شد مقام معظم رهبری نیز به موضوع کتابخوانی و فرهنگ بسیار حساس هستند و ما باید ایشان را در زندگی الگو و سرمشق قرار دهیم.

وی با تاکید به اینکه کتابخوانی نیاز به فرهنگ سازی دارد افزود: ما باید به این موضوع توجه بیشتری داشته و  بسترها و زمینه های انگیزشی لازم را برای جذب مردم به مطالعه و کتابخانه را مهیا کنیم.

شایان ذکر است، احداث و راه اندازی کتابخانه در شهر فاقد کتابخانه محمودآباد، مطالبه سهم نیم درصد کتابخانه های عمومی شهرستان از محل درآمد شهرداری و ایجاد کتابخانه سیار در روستاهایی که دسترسی به کتابخانه ندارند از جمله موارد بودند که در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.