خسارات جبران ناپذیر

خشکسالی شدید در ۵ شهر آذربایجان غربی

خشکسالی یکی از حوادث طبیعی است که طی دهه های گذشته هشدارهای زیادی در این خصوص از سوی محققان و کارشناسان صادرشده است؛ کاهش نزولات اسمانی، مصرف بی رویه آب همه باعث شد زنگ هشدار جنگ آب بصدا در آید

فرق عمده خشکسالی با سایر حوادث طبیعی در این است که خشکسالی بر خلاف بسیاری از حوادث، پدیده ای تدریجی بوده و در دوره زمانی نسبتا ً طولانی واقع می‌شود و اثرات آن ممکن است تا سال ها و با تأخیر بیشتری نسبت به سایر حوادث طبیعی ظاهر شود

آذربایجان غربی از استانهای کوهستانی ایران است که هوای خنک، وزش نسیم دائمی، بارش های باران و برف و در فصل زمستان سرما و یخبندان در یک کلام سردسیر بودن از مهمترین ویژگی استان آذربایجان غربی بوده که بر خلاف انتظار خشکسالی، شهرهای مختلف این خطه سرسبز را در برگرفته است.

خشکسالی شدید در ۵ شهر آذربایجان غربی

حبیب عبدلی، مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی در گفت و گو با پایگاه خبری قارتال نیوز افزود: در پایان سال آبی  گذشته (۱۴۰۰-۱۳۹۹ )میانگین بارش استان  ۲۵۷.۸ میلی متر بوده که نسبت به سال زراعی گذشته ۳۲ درصد کاهش و نسبت به دوره آماری بلندمدت ۳۵ درصد کاهش نشان می دهد.

وی بااشاره به میانگین بارشها در سال آبی جاری نیز گفت: از ابتدای سال آبی جاری( ۱۴٠٠_۱۴٠۱)، ۳۸.۷۷ میلیمتر بارش در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد و نسبت به دراز مدت ۲۴ درصد کاهش دارد.

مدیرکل هواشناسی استان تصریح کرد: در دوره یک ساله منتهی به پایان مهر ۱۴۰۰ تمامی شهرستان های استان درگیر خشکسالی خفیف تا بسیار شدید بوده اند که وضعیت شهرستان های چایپاره، شوط، پلدشت، بوکان و مهاباد شدیدتر است.

عبدلی اظهار کرد: برسی شرایط از نظر خشکسالی در دوره ۱۰ساله ، نوار غربی استان در حد نرمال و شهرستانهای بوکان، میاندوآب  و بخش هایی از خوی، چایپاره، شوط، ماکو و پلدشت دارای خشک سالی شدید تا بسیار شدید بوده اند.

حجم آب پشت سدهای استان به ۵۰۶ میلیون مترمکعب رسید

یاسر رهبردین، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان نیز در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص حجم اب پشت سدهای استان با اشاره به ۱۳ سد در حال بهره‌برداری استان که شامل سدهای بوکان، مهاباد، حسنلو، ساروق، زولا، دریک، شهرچای، بارون، شهیدقنبری، آغ‌چای، قیقاج، ارس ۲ و سیلوه است،گفت: حجم ذخیره سدهای مذکور تا تاریخ ۲۹ آبان سالجاری، معادل ۵۰۶ میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل کاهش ۲۷ درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: از آغاز سال آبی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ ( مهر ماه ) ورودی به دشتها برابر با ۹۰میلیون متر مکعب است.

۶۰ درصد مردم آذربایجان غربی زیر الگوی مصرف، آب مصرف می کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی نیز در جلسه بررسی مشکل قطعی آب و برق ارومیه، افزود: در حال حاضر ۵۷۰۰ خانوار مشترک آب قانونی در استان وجود دارد که ۶۰ درصد از آنها زیر الگوی مصرف آب مصرف می کنند.

وی با اشاره به اینکه استاندارد مصرف آب روزانه هر شهروند در کشور ۱۵۰ لیتر شرب است، تصریح کرد: در ارومیه متوسط مصرف آب هر شهروند در شبانه روز ۲۱۰ لیتر است.

خوش سیرت با تاکید به اینکه روزانه ۳۱۰۰ لیتر از منابع آبی استان آب برداشت می شود، خاطر نشان کرد: ۲۶ درصد از آب شرب برداشتی به دلیل اسراف و  فرسودگی شبکه آب هدر رفت می شود.

خسارت خشکسالی بر تولید مخصولات استراتژیک استان

اکبر کرامتی، رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه امسال وقوع خشکسالی باعث وارد شدن خسارت جدی به تولید محصولات استراتژیک در استان شده است، اظهار کرد: بحران آب در شرایط فعلی نیاز به مدیریت جهادی دارد چرا که انتقال روش ها و یافته های جدید علمی آبیاری به کشاورزان برای کاهش میزان خسارت وارده به اراضی کشاورزی از طریق برنامه‌های ترویجی و آموزشی در افزایش راندمان تولید محصولات بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

کوچ زود هنگام عشایر بخاطر خشکسالی

علی ناجی، مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی نیز با اشاره به خسارتهای وارد به جامعه عشایری بر اثر خشکسالی شدید در سال در ارائه جاری گفت: خشکسالی به حدی بالا بوده که عشایر در تامین علوفه در مراتع خود با مشکل روبرو بوده و به همین دلیل مجبور شدن زودتر از اتمام تقویم کوچ از ییلاقات خارج شوند.

وی خاطرنشان کرد: امسال برای مقابله با بحران خشکسالی تامین آب شرب مورد نیاز برای عشایر از اعتبارات ملی حدود ۱۱۰ میلیارد ریال و از اعتبارات استانی ۲۹۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده که با تخصیص این اعتبارات امید است بتوانیم مشکلات آب شرب و عشایر را تا حدی برطرف کنیم.

تغییرات اقلیمی، خطای انسانی همه دست در دست دادند تا خسارات جبران ناپذیری بر عرصه های مختلف تاویرگذار در حیات بشری وارد شود ضروری است برای مقابله از شدت یافتن این بحران دستگاههای ذیربط، کشاورزان، شهروندان همگی در مصرف بهینه آب بکوشند تا کشتی سرزمینمان در بیابان به گل نشیند.