نکات دارویی داروهای مورداستفاده در اختلالات تیروئیدی

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی تیروئید نکاتی را در خصوص داروهای مورد استفاده در اختلالات تیروئیدی را بیان نمود .

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، دکتر فائزه شادفر کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو گفت :تیروئید ارگانی از بدن است که مسیرهای متابولیسم زیادی را تحت کنترل دارد و هرگونه اختلال در آن ممکن است منجر به عوارض مختلفی همچون عوارض قلبی، گوارشی، پوستی، هورمونی و غیره گردد. با توجه به اهمیت جایگاه تیروئید در سلامت انسان به پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت روز 25 می (روز جهانی تیروئید) و از 25 لغایت 31 می (4 الی 10 خرداد) هفته جهانی تیروئید نام‌گذاری شده است.

شادفر در ادامه تصریح نمود : اختلال در عملکرد تیروئید ممکن است به‌صورت کم‌کاری، پرکاری، گواتر، التهاب یا سرطان غده تیروئید تظاهر کند. در کم‌کاری تیروئید ، به علت عدم تولید کافی هورمون تیروئید در بدن، عملکرد مسیرهای متابولیسمی کاهش‌یافته و علائمی همچون خستگی، احساس سرما، یبوست، ضعف عضلانی، افزایش وزن، درد عضلانی، احساس افسردگی و ناراحتی، خشکی پوست، شکنندگی و ریزش مو، کاهش ضربان قلب، صورت پف‌کرده، صدای خشن، افزایش شدت خونریزی‌های ماهیانه در بانوان و افزایش سطح کلسترول مضر در خون بروز می‌کند.